Vilket party

Ja, det har varit en festlig vecka, trots lite sömn och trista vakter på Scandinavium. Dolly Parton överraskade mig positivt. Tyckte inte det var fel med hennes berättelser om sin uppväxt och hur fattigt de hade det. Sången som var en hyllning till hennes mamma var stark.

Arbetsdagen flöt i ett. Först under förmiddagen var jag på möte med Sonja (namnet är påhittat) och prefekter om bibliotekets framtid. Det var mycket om hur det skall gå till att göra om till studietorg och hur gallringen skall gå till. Det diskuterades också vilka böcker som skall behållas. Uppsatser skall digitaliseras, men om det skall digitaliseras bakåt måste skribenterna kontaktas och ge sitt medgivande.

Vid halv elva gick jag tillbaka till biblioteket. Vid elva kom två tjejer som studerade journalistik och filmade och intervjuade mig. Det ingick i deras kurs att göra en beskrivning av någonting. De satt länge och frågade om biblioteket och vad jag tycker om böcker.

-Har du blivit filmstjärna? En söt tjej med finsk brytning går förbi låneexpeditionen.
-Ja, det är väl någon övning de har.
-Varifrån kommer de?
Jag tror det är institutionen för Masskomunikation... De ska studera biblioteket.
-Men vad roligt.

På eftermiddagen var det full fart.
-Det är upptaget på alla låntagardatorer, kan jag få låna den? Frågar en student och pekar på datorn i informationen.
-Är det mång sidor?
-Sju stycken tror jag.
-Okej då.
Efteråt lämnar killen en hundralapp.
-Jag har tyvärr inte mindre säger han.
-Tyvärr, jag har inte växel, men du är väl här rätt ofta?
-Jag är här varje dag.
-Okej, du kan komma och betala i morgon då.
Allmänt | |
#1 - - megafånen:

Vilket bemötande, när killen kom med en hundralapp! Du skulle åka runt och undervisa bibliotekspersonal i kundkontakt. Hemma på mitt bibliotek i stan hade de först kollat så sedeln inte var falsk och sedan krävt lånekortsnummer för att se om det inte fanns några skulder de kunde driva in.

Upp