Brittisk akvarellkonst

Besökte Nordiska akvarellmuseet med kollegor. På bussen fick jag plats bredvid en dam som har hand om inköp. En trevlig kvinna som jag känner sedan tiden jag arbetade på huvudbiblioteket. I och med att jag arbetar på ett litet institutionsbibliotek nu för tiden så har jag kommit lite utanför. Det är mest de lite äldre jag växlar några ord med.
Bussen rullade genom ett prunkande pastellgrönt landskap med gräs och buskar över Tjörn.

 

Utställningen var av brittiska konstnärer 1640 - 1860. Utställningen hette Från Lily till Turner  och det var mycket landskapsmåleri. Visat på utvecklingen inom den brittiska akvarellkonsten. Utställningen var inte stor, men utställningen är väl värt ett busök om du vill se brittisk akvarellkonst och landskapsmåleri. Tavlor av Thomas Gainsborough fanns där också.

 

När vi sett utställningen fick vi mat på restaurang ?Vattnet?. Vi bjöds på grillad Havskatt. Kvart i åtta gick bussen tillbaka hem. Jag var hemma vid elva eftersom tåget var en halvtimme sent.

Resor | |
Upp