Grå Natofartyg i Frihamnen

Sitter hemma hos min gamle kompis Gösta och provar hans dator. Vi ska snart gå vidare till Liseberg. Han bor i en liten idyll på centrala  Hisingen. Körsbärsträdden blommar och cyrénerna.

I går hade vi ett lååångt möte med folk från institutionerna om vilka böcker som ska sparas och vilka som ska gallras. Jag smet faktiskt efter två timmar.

(Nu nynnar Gösta samtidigt som han rotar i sin skivsamling av LP-skivor. Han hittade en gammal Santana. Evil Ways spelar han nu. En gammal pärla faktiskt.)

I morse påminde Kristina om att om tre år, då jag fyller 50 har jag tränat på gym i 20 år. Jag är ändå inte så stark om jag jämför med unge Sebastian till exempel. Zacharias (namnet är påhittat) var tillbaka, han hade åkt runt i Västra USA i tre veckor, San Diego, San Francisco och Arizona. Kraftige Brynäs eller Tord (namnet är fingerat) var på gymmet också, han har också tränat i många år, bland annat i Gävle.

Det är ganska kyligt i Göteborg. Nu ska snart Göteborgsvarvet starta, ska försöka hinna ut innan dess. När jag åkte över Götaälvbron såg jag flera Natofartyg ligga inpackade i Frihamnen. Jag är väl lite skeptisk till Natoövningen i Sverige. Jag tycker väldigt illa om krig i sig, Irak, Afghanistan och kriget i Serbien. Samtidigt är det otrevligt med bråket om minnesstatyn i Estland. Estland har ju i så många år varit ockuperat av Sovjet. Estland är ju ett fritt land och då ska andra inte lägga sig i deras inrikespolitik tycker jag. Men Natoövning i Sverige, nej det är inget vidare.

I Frihamnen ligger nog min dvd med serien om  rymddjuret Alf  också.
Allmänt | |
Upp