Konflikthantering

 

Tre grader varmt och lövsprickning när jag cyklade till stationen.

 

Vid tiotiden var det fullsatt i biblioteket. Garth Hudson, Born Rebel, besökte biblioteket klädd i shorts, keps och t-shirt med GAIS-märke. Han var skäggigare än någonsin.

 

-Jag skulle vilja ha böcker om internkommunikation men när jag söker i databasen får jag bara fram uppsatser om internkommunikation. Men jag vill bara ha böcker.

Jag tar fram avancerad sökning. Skriver inte uppsats och internkommunikation. Nästa steg är att jag tittar på vilka ämnesord den boken som kom fram fått och söker vidare den vägen.

 

Kursportalens datorer säckade ihop, så jag fick ringa ett samtal

 

Rättshaveristen kom tidigt och slog sig ned framför den bästa datorn vi har. (Alla är ganska kassa).

 

-Har du fått reda på var du hamnar när biblioteket läggs ner? Frågar en lärare.

-Nä.

 

Sedan fick jag ett mail om Konflikthantering. Vem har tid med det. Vi måst jobba, minns ett avsnitt ut Psykiatri enligt Zen. Fritt ur minnet:

En ung munk: Jag mår så dåligt jag vet inte vad jag skall göra?

Abboten: Har du ätit?

Unge munken: Ja.

Abboten: Har du diskat?

Unge munken: Nej.

Abboten: Gå och gör det så mår du bättre.



 "Han brukade också förklara att allt ont här i världen härledde sig sig antingen från sysslolöshet eller vidskepelse och att det endast fanns två dygder: arbetsamhet och sunt förnuft", furst Nikolaj Andrejevitj Bolkonskij (Krig och fred s. 105, av Leo Tolstoj


På apoteket var apotekaren trevlig och log, det var en äldre dam. På utvägen råkade jag knuffa till en man som stod i en kö. Onödigt att knuffa, jag var så rstlös och orolig. Åt gröt till middag, sedan gick jag till Ica och handlade. Jag försöker välja kö så jag inte får någon kassör (en) jag inte tycker så bra om. I snabbkön hamnade jag i stället i en kö där en flicka satt i kassan. Det var synd om henne för det blev helstopp när hon inte kunde få fram pricet på en tröja. Jag tittade till på henne och såg hennes stressade ögon. Hon kände sig kanske som mig, när jag som helt ny bussförare, 1980, satte mig i försrsätet till B101 volvo ledbuss och körde 34:an mot Björkekärr. Vilken pers det var.
Hagabiblioteket | |
#1 - - megafånen:

Min svärmor sparar pengar genom att hålla inomhustemperaturen på 17 grader hemma hos sig. Om någon klagar säger hon: "Ställ dig och diska så blir du varm!".

Upp