Bibliotekariens bön

Frost på fönstren på morgonen, Kristina vill alltid ha öppet fönster på natten. Sov oroligt, det är aldrig speciellt trevligt med begravningar.


Var först på jobbet och startade upp datorer och ställde upp böcker. När Sonja (namnet är fingerat) kommit begav jag mig upp till Campus Linné där jag fick instruktioner om det nya biblioteket. det var en massa nya regler som var nya för mig. Väl tillbaka på hemmaplan kände jag mig som fisken i vattnet, känner mig hemtam på biblioteket där jag jobbat i sju år. Nina, Rättshaveristen, (namnet är påhittat), var här. Hon var rasande på allt möjligt, hon satt och skrev så tangenterna på tangentbordet darrade.


Annars höll jag bara på med att ta bort poster ur lokala databasen. Om någon månad kommer allt att försvinna automatiskt. "Nyrekryteringen till de högre ämbetena 1720-1809" av Ingvar Elmroth tas ur systemet och ställs upp för att någon forskare eventuellt kan tänkas vara intresserad av den. Visade boken för Nina som genast började läsa den. Hittade också boken "Början till slutet. Laga skiftet och torpbebyggelsen i Östergötland 1817-65" av Kalle Bäck. Han var min lärare ett tag på Kulturvetarlinjen för många år sedan.


Hela tiden är det frågor från studenterna om vad som händer med uppsatserna. En del årgångar digitaliseras och resten skall finnas på respektive institution bli svaret.
Bibliotek | |
Upp