Fahrenheit 451 del fyra

Jädrasns knöligt på tågen och det är mycket folk. Falköpingsborna vill inte flytta sig och bereda plats.

-Är det ledigt där, frågar jag.

-Ja, men jag vill sitta ytters i och med att jag ska springa iväg tidigt.

Hon viker undan benen, det hade ju varit bättre om hon rest sig,

-Oj-oj-oj-...

-Var det din tå jag trampade på?

Hon får skylla sig själv. Nästa gång får hon ta bilen eller sätta sig längre fram. En man i mustascher som stod i kön av tåget före mig hade en klocka tatuerad mellan tummen och pekfingret.


Hela förmiddagen digitaliserade jag uppsatser, scannade dem i pdf., det mest besvärliga var egentligen att peta bort stöldskyddet. Hur magikern, eller scanningsexperten, som var här igår snabbt fick fram stöldaskyddet förstår jag inte. Påminner faktiskt om när en trollkonstnär trollar i kort. Sedan gäller det bara att uppsatsen inte är för tjock för då tjuter scannern.  Sedan är det bara att trycka på scan, sedan döpa uppsatsen och lägga den i en mapp, eller fil som jag skapat. Tänk så tiden går runt, alla de här uppsatserna har jag för flera år sedan katalogiserat, stölskyddat och mappat in och nu överförs samma uppsatser och kan ses elektroniskt. Efter scanningen förs uppsatserna in i en databas och blir tillgängliga för alla som har en dator. Men innan de sjösätts elektroniskt måste varje uppsats ha författarens godkännande.


Vårt lilla kvartersbibliotek var faktiskt med i GP idag. De hade en lång intevju med författaren Bile . Jag skrivit om honom tidigare, men då som författaren B. När han läste sina kurser satt han ju här och läste allt han kom över. Men nu är han färdig med studierna här. Han är en mycket sympatisk, ambitiös och artig man. Jag är stolt över att han valde vårt lilla kvartesbibliotek när han läste. Vi var väl trevliga och hjälpsamma. Ja, det syns ju inte att det är det här lilla kvartersbiblioteket om du inte ser den röda skylten Klara (klara att gallra), vi håller ju på att avveckla biblioteket. Det är faktiskt första gången något jag skrivit syns i GP, alltså en lite papperslapp där det står "KLARA", klara att gallras alltså.

Bibliotek | |
Upp