Höhässjor

Samma gamla gäng som brukar stå på perrongen vid samma gamla stolpe stod där och huttrade i kylan och mörkret som vanligt. Det var minusgrader och is på pölarna. Valentin var faktiskt inte på plats och delade ut City Göteborg. Jag hann precis på nians spårvagn. Vid Nordstan höll en lite rundlagd mörkhårig tjej på att gå på en grå man som rusade av spårvagnen. Han bad inte ens om ursäkt utan låtsades som om hon inte existerade. Hon stod stilla och blickade inåt vagnen. Hon hade ett smycke piercad i undetläppen. Sedan såg jag att hon hade grå kritstrecksrandiga byxor som var för långa och släpade i golvet. Antog att hon köpt dem begagnade.


På jobbet var jag ensam på morgonen. Startade de slitna datorerna, satte upp bokningsskyltar och kokade kaffe.

Senare kom vår lilla datatekniker som gillar opera. Hon uppgraderade alla databaser.

Fryser om fötterna. Är förkyld och hostar och snuvar, men jag vet inte hur man gör för att sjukskriva sig? Eller jag har inte mod att ringa. Men lite rosslig i halsen ska jag väl klara. En kollega till Kristina avled i helgen. Han blev bara 61 år och var hur pigg som helst, men på natten mellan lördag och söndag fick han lite ont i bröstet och någon minut senare var han död. Livet är så skört. Vi måste vara rädda om varandra. Tänker på tiden som varit. När jag var barn fanns hässjerajor och jag åkte på ett skakigt hölass som drogs av hästen Brunte. Min barndom är antik.


Det snöade små snöflingor när jag cyklade hem från stationen.
 
Hemma bytte jag PPM-fonder. Gjorde mig av med Kina och bytte till Baring flobal resources och Gustavia Greater russia. Vet inte om det blir bättre men jag tror Kina är osäkert för tillfället.
Studenter frågar fortfarande om vi skall avvecklas och om vi köper böcker.


-Om man har med sig en egen dator, finns det sådant här göteborgsnätverk så man kan koppla upp sig här.

-Jag har inte provat själv, men jag har hört studenter som har sagt att det går.

Pendling | |
Upp