Magikern

Is på pölarna när jag cyklade till stationen. På perrongen kom det en kille med kaffekopp och ställde sig framför mig så han skulle komma först. Han såg ut som en rysk kulstötare. Sedan när vi skulle gå på tåget trängde han sig fram före. Har inte sett honom förrut, han missbrukade de dolda reglerna att vara lite ödmjuk.

  Ett par tjejer som läste något på universitetet pratade hela tiden. De kom sannolikt från Falköping.

-Jag nöjer mig med godkänt, bara jag inte får göra om tentan, sa den yngre med långt ljust hår.

-Har du sett Falbygdens ost, dit kommer det busslaster med pensionärer för att gå på julmarknaden där.


På spårvagnen hörde jag två yngre tjejer, de gick kanske i gymnasiet.

-Först klagar de på att de har för gå klassrum, sedan bränner de ner skolan, sa en angående alla skolbränder i Gårdsten.
Dyrt är det i alla fall för skattebetalarna.


-God morgon, du är tidigt uppe.

Born Rebel dvs Garth Hudson (namnet är fingerat) sitter och söker på datorn.

-Jag är trött, jag gick upp alldeles för sent vid sjutiden, då blir jag trött. Jag brukar gå upp vid tretiden.

-Vid tretiden?

-Ja jag är bagare förstår du och då måste jag upp tidigt.


Lintotten som kopplade ihop sin handdator med en låntagardator härom veckan satt och skrev på en uppsats  med en flicka.

-Du jag kom på ett bra exempel, sa han, som vi kan ha med. Det var i Sovjetunionen efter revolutionen. De tyckte då att symfoniorkestrar var en borglig företeelse så då delade de upp orkestern i två delar så de fick sitta mot varandra och spela. Det blev förstås kaos för om de tittade på varandra så spelade tillslut alla olika, omnågon spelade långsammare eller fortare.


De italienska tjejerna, som ser ut som tre nunnor, sitter här och knappar på datorerna.


På eftermiddagen satte jag mig hos scanningsexperten för att lära mig scanna uppsatser.

-Kom in Klas, ta en stol och sätt dig ner.

 Börjar med att ta fram en uppsats. Lägger sidorna upp och ner med texten mot scannern. Går in på document och därefter scan21 och fortsättningsvis scan. Sedan skulle jag prova själv.

-Börja med att ta bort stöldaskyddet.

Scanningsexperten var det rena rama Joe Labero. Håll löst i ena sidan och knip till med högerhanden om yttersidan och visps var stöldskyddet framme. Jag tror jag försökte klumpigt tre gånger.

-Jag har inte samma magikerhänder som du? Sa jag.

-Precis precis, sa scanningsexperten.

-Har du trollat i kort tidigare? Frågar jag.

-Precis precis... Och nu kan du gå och koka kaffe, sa scanningsexperten och klappade mig på axeln.

Bibliotek | |
Upp