Minnen från ett liv

I sex år har jag varit på gymmet Pyramiden och igår var sista gången jag var där. Det var egentligen ingen annan än Anna i receptionen och Sebastian som jag hälsade på. Martin, Lasse och Muhammed ett var inte där, lite trist, men sånt är livet. Kände förstås igen alla som var där, men jag har alltid varit lite utanför kompisträningen. Sebastian tränade biceps och skrattade gott med en kompis som ser ut som sångaren Donnie i rockgruppen Sha-na-na-. Då var det mer sorgligt att säga hej då till Anna. Så jag försökte förklara varför jag slutade.

-Jag hoppade inte du skulle stå i receptionen idag... Jo, förresten jag hoppades att jag skulle få säga hej då till dig.

Sedan går jag in och gör min bröst och benträning. Det är stimmigt och alla redskap är upptagna till att börja med. När jag skall gå så står ingen i receptionen. Tänker att jag kan smita ut snabbt som osynlige mannen.

   Men så ett tu tre hörs en röst från lite vid sidan av.

-Hej då Klas... och vi ses, sa  Anna.


"Historiska studier. Tillägnade Nils Ahnlund 23/8 / 1949"  från 1949, den boken gallras. Trist, för för mig är böckerna som något levande. Alla tankar i böckerna som satts på pränt genom mycket och omsorgsfullt arbete.


På eftermiddagen var jag på begravning. Det var journalisten, författaren och före detta journalistläraren Per Dackén som gått bort. Kyrkan var proppfull och där fanns flera kända journalister. Det är tråkigt med begravningar. Jag börjar lära mig psalmerna som sjungs vid begravningar utantill.
Bibliotek | |
Upp