Morgon med Mahler och klarblå himmel

Lyssnade på Gustaf Mahlers underbart vackra och rogivande tredje symfoni på morgonen.

Var på invigningen av Campus Linné igår. Det var många viktiga personer där. "Visst är det fint Klas?", "vad tycker du om det Klas?" Frågade chefer. Jag sade att det var fint. Men det var dåligt med böcker för journalister och psykologer. Dessutom rusade jag in där glad i hågen för jag pratat några ord på spanska till vaktmästarna. "Förstår du vad vi säger?" Frågade en dam från sydamerika när de pratade på spanska insemellan. "Jag försöker höra vad ni säger. Jag läste spanska i gymnasiet för många år sedan. Entiedndo solamento un poco." Farligt nu tror ju alla jag kan spanska, men det kan jag inte påstå att jag gör.

På morgonen idag har jag pratat med Gösta i telefon, kört till Bälinge sopsorteringsstation och till stan.
 
Solen skiner och jag vadar i nerfallna löv.

Mahlers tredje symfoni är så underbart lugn och vacker som suger sig in i själen och jag nästan glömmer tid och rum.
Musik | |
Upp