Varför åka till Phuket när du kan åka till Falköping?

Gick upp vid halv åtta, hämtade tidningen och ute var det fyra grader kallt. Rafsade ihop lite frukost med yoghurt, jordgubbsflingor, juice, smörgås med onsalakorv och kaffe. När Gösta och Kristina var klara vid tio tiden begav vi oss ut till Toyotan. Tankade full tank på Statoil kände mig full av förväntan för varje droppe som tanken slurpade i sig. Snackade lite med flickan i kassan om att vi skulle på utflykt. Så urbota dumt för hon var ju inte ett dugg intresserad av varför jag tankade full tank?


På E20 blir jag lite hispig när bilarna trycker i bakhasorna. Det var skinande frostvitt vid sidan av vägen. dubbdäcken smattrade på asfaltsvägen. Svängde av en för tidigt tror jag, en väg mot Vårgårda. Jag kände mig lite vilsekommen i Vårgårda och jag körde för långt ut till en isig sandplan på gränsen till en skog. Så småningom kom jag i alla fall till Herrljunga, förbi den mystiska träkyrkan och förbi Shellstationen, till vänster och förbi Folkets park och till höger på en större väg. Därefter måste föraren vara beredd på att det är en tvär sväng till höger mot Floby. När du kommer till Floby så börjar vägen bli gulbrun och det doftar gödsel. Traktorer kör upp på vägen med sina leriga däck och asfalten färgas brun. Kör förbi påverås, Vilske Kleva och den gamla knuttegården som ligger till höger.

-Var du där någon gång? Frågade Gösta.

-En gång var jag där med A., men jag fick egentligen inte vara där för jag hade bara en monark moppe, sa jag.


Därefter körde vi förbi Falbygdens ost och igenom Falköping. Efter Falbygdsklinikerna tog vi åt vänster mot Skara. Vi körde förbi Tunhem och Gudhem. När vi kommer fram till Bjurums kyrka visste jag att det inte var långt kvar till vårt mål. Efter höjden där vi brukar se på tranorna vid Hornborgasjön. Strax där efter står en skylt som det står Dagsnäs julmarkanad och en skylt där det står i rött Julmarknad. Vi kör en lång bit in tills vi stoppas av två vakter. Vi betalar 60 kronor per person och dirigeras sedan ut på en frostig åker.

   Dagsnäs slott ligger praktfullt intill Hornborgasjön med en magnifik. Själva Marknaden är i en röd ladugård som ligger till höger. Vi fortsätter fram till huvudbyggnaden där de har en restaurang. Kristina backar eftersom de inte har något vegetariskt, men Gösta och jag slår oss ner och beställer en viltfärs, på Hjort fick vi reda på senare, med tranbärssås, potatis och julmust till. Det var utsökt gott och trevlig personal.

  Till slut stötte vi på vi Kristina när hon gick och sonderade terrängen i den ladan där de hade julmarknaden. Vi hittade henne där hon stod och tittade på gardiner. På nedre våningen var det, halsband, tomtar, tavlor och snickeri. Vid ett ställe där de sålde några små tavlor började plötsligt två kvinnor och en man sjunga Stilla natt. En trappa upp hade de ett kafé och försäljning av mat. Jag smakade på skorpor, köpte sill och en julkorv, köpte två marsipangrisar och en marsipancigarr på Breutigams. Men det är en trängsel som i ett sillstim. Jobbigt att knuffas och trängas, men Kristina trivs som fisken i vattnet i trängseln. Först försvann Kristina och när jag hittat henne var Gösta borta. Kristina placerade mig utanför marknadsladan med alla kassarna med sylt, korv, en tomte och så vidare och så sprang Kristina runt och letade efter Gösta. Jag anade att Gösta hade gått ut och fotat på omgivningen kring Hornborgasjön. Jag stod och huttrade och såg på en ljus ponny som lunkade fram med en vagn med barn i. Flickornas ögon strålade när de såg på hästen. En lite kille gick omkring och ropade på "pappa".


Efter en halvtimme kom Kristina och Gösta. Vid Bjurum såg vi en ensam övervintrad trana som flög över vägen. Vi stannade som vanligt till vid Falbygdens ost. Det var så mycket folk där att vi inte tog någon fika som vi brukar. Däremot köpte Kristina enbärsdricka och ost. Det var vitt av frost och snö vid sidan av vägen när vi körde hem. Vi hörde på Purple Rain av Prince på P5 på hemvägen. Gösta berättade vilket djupt intryck Jimi Hendrix Purple Haze gjorde på honom gjorde på honom första gången han hörde den. Då berättade jag om Putte

och Olle som spelade In the In the Ghetto för mig och Sweet Hitch Hiker med Creedence Clearwater Revival, och jag glömmer det aldrig fast jag bara var i tioårsåldern.

Resor | |
Upp