Är du stelopererad?

Trångt som i Tetuans medina på tåget. På treans spårvagn var det ett gäng livliga och stökiga skolbarn.


På morgonen var jag ensam och satte igång biblioteket. Plåstrade om de gamla besöksdatorerna. Flest kvinnliga studenter som hängde på låset in till biblioteket vid öppningstid. Det rinner in en stadig ström av studenter, om en månad stängs biblioteket.

-Jag hörde klicket när dörren öppnades sa jag, till tjejerna som väntade utanför samtidigt som jag öppnade dörren.

När jag kommit bakom lånedisken säger jag godmorgon.

-Jag hörde ingenting, sa en mörkhyad student.

Hon trodde kanske jag var impertinent som sade godmorgon efter att ha öppnat dörren?

Efter en stund kommer hon tillbaka till lånedisken.

-Skulle vilja fråga om två böcker var ni har dem? Om jag bara kan sitta och läsa dem här.

-Du kan säkert få låna dem om du vill, sa jag.

Jag tar fram nummer och namn på rapporterna och visar henne var hon kan hitta dem. Det är inte alltid lätt att hitta rapporterna om du inte är van. Hjälper en forskare att låna om, tar betalt för en utskrift etc etc. Till slut tycker jag det har tagit lite väl lång tid nere så jag går ner till rapporterna. Jag plockar fram de tunna rapporterna.

-Är du stelopererad, frågar rätt vad det är den mörkhyade skönheten, med ett leende.

-Nej, svarar jag och funderar ett ögonblick på vad jag ska säga.

-Jag har själv funderat på att steloperera mig, sa hon då. Sannolikt har hon tänkt att det inte var rätt att fråga. Men det spelar ju inte så stor roll. Jag klarar mig ganska bra, ser det ut som om jag är stelopererad så ser jag det som något positivt.

-Nej jag har MS... alltså Multipel Sklerosis.


Klang och jubel, författaren Bile besöker biblioteket igen, det var längesdean.
-Jamen hej, det var längesedan, vad trevligt att se dig igen, sa jag.
-Detsamma, detsamma, sa Bile, han har emellertid bråttom upp till en lektion.

Åt lunch på Meze, flundra med potatis. Tog många oliver eftersom de har så goda färska oliver. Träffade en afrosvensk besökare. Trevlig kille som alltid kommer och tar i hand.

Bibliotek | |
Upp