Den stolte konduktören

Tre grader kallt och frost på marken på morgonen. Hade hantverkare hemma som skulle installera en mikrovågsugn. Det låter ju enkelt, men tyvärr har vi en liten som är inbyggd i ett skåp med sladdar in i väggen. Det blev dyrt för tsaren.
 
Dessutom kom de en halvtimme senare än de sagt. Cyklade till stationen på tio minuter fort som Gösta Fågelum. Kvart i åtta var jag på tåget. Det var en rödskäggig konduktör som jag sett förut. Han är ganska allvarlig och verkar helt koncentrerad på tidtabeller. När han pratade med en resenär vid det tillfället lade jag märke till att han kunde tidtabeller och biljettpriser utantill. Såg att en söt flicka tittade på honom men han var så djupt försjunken i tidtabeller att han inte lade märke till det. Vid Aspedalen gick det på en hårdrockare med långt svart hår, keps, röd skinnjacka och mascara kring ögonen. Han gick av vid Sävedalen och jag tyckte att konduktören kastade en blick på honom, men så var inte fallet. Konduktören hade fått syn på en kvinna i västtrafiks uniform. För länge sedan jag en bok av Christer Kihlman, jag tror den hette "Dyre prins", han beskriver en busschaufförs tryggar rygg. Den här konduktören ger också ett tryggt intryck. Jag tycker det är fint med arbetare som kan sitt jobb och är stolta över det.


Jag kom till jobbet klockan kvart i nio. Hugh Hopper hade fixat nästan allt på morgonen. Klockan nio strömmade studenter in. Konstigt för vi har ju inga kursböcker längre? Men vi är trevliga och så har vi en lugn arbetsmiljö att sitta i. En man ringde och ville låna en bok som vi hade. Han sade att han kommer över och sitter här och läser trots att den fanns att låna på Centralbiblioteket.

En kvinna ringde från Lundby stadsdelsförvaltning och undrade om vi kunde ta emot en praktikant. Men jag berättade att det nog inte är så trevligt för vi håller på att avveckla. Dessutom är vår chef, Sonja (namnet är fingerat), som jag jobbat med i sju år sjukskriven eftersom hennes man och livskamrat dog hastigt i helgen, jättetråkigt.


Men det är ju trist att uppsatser ligger nerpackade i kartonger och väntar på att bli inskannade! Uppsatser som studenter bara väntar på att få läsa!

Lite funderingar.


Visst hoppas jag att IFK Göteborg tar guld, men skottet det var nog inte mål mot AIK. Jag önskar en ny storhetstid för IFK, jag minns Dan Corneliusson, Torbjörn Nilsson, Johnny "Bråttom", Glenn Hysén, Glen Strömberg med flera.

Pendling | |
Upp