Det lugubra rummet

Om inte annat kan jag blogga lite i skymundan för nöjes skull. Läste att väldigt produktiva bloggare lägger av. Ser att tidskriften Writers Digest  till och med har en blogg. Det var faktiskt bloggen Megafånen som fick mig att börja för några år sedan. Det är intressant att höra hur folk har det ute i stugorna. För min del kan jag inte så mycket mer än bokläsande och sökning i databaser.

Ungefär tio grader på morgonen, fullt till sista plats på tåget. Snubblade till treans spårvagn.

Bara jag och Sonja (namnet är fingerat) på jobbet på morgonen. Började dagen med att ta bort uppsatser från katalogen. Gick ett par varv till magasinet och bar upp gamla tidskrifter som jag sedan lade i ett rum där vi har material som skall slängas.  Sonja och jag rullade ut fem proppfullavagnar med papper som skall till återvinning. Lånedisken hade jag en samling böcker med mig för att ta bort från katalogen. Såg att boken "Generalmajor Anders Fredrik Centervall. Kustartilleriets skapare", bara fanns katalogiserad här i Göteborg, men nu åker den bort. För ett år sedan katalogiserade jag allt men nu tar jag bort dem. De som besökte oss varje dag förr har tröttnat och kommer alltmer sällan. Solstrålen, Rättshaveristen och Born Rebel. Jag saknar dem, de hörde till.
  Till lunch åt jag en smaklös färdigmat och drack en chokladryck som jag bara blev konstig i magen av.

I mitt tjänsterum står sju flyttkartonger, kartonger bara från en institution, med studentuppsatser som skulle digitaliseras. Det blev emellertid stopp med det, det var för dyrt. Nu står de här som gravstenar och ingen vet var vi skall göra av? Det enda vi vet är att studenterna vill läsa dem.
Bibliotek | |
Upp