Folkhushåll och levnadstandard

När jag gick på Göteborgs station på morgonen kommer folk strömmande som ett sillstim till sina arbetsplatser. Framför mig gick först en liten kille som slängde iväg en loska på marken. Sedan knuffade sig en stor gorillaliknande typ om mig. Såg att han bara hade badskor och raggsockor på sig. Tänkte på en ung man som står till höger om mig på Alingsås perrong varje morgon, han har alltid blankputsade skor.


Tog upp en trave böcker på morgonen. Vid halv niotiden kom en chef och vi pratade om biblioteket på Linnéplatsen. Det låter inte så lockande att hamna där. En timme senare säckade hela servern ihop. Någon hade glömt att vi fanns. Såg att den trevlige läraren Graham Rix (namnet är fingerat) minglade på biblioteket.


Tiden går fort och jag har inte tänkt så mycket på det. Jag har mest njutit av att få ta del av böcker. Först katalogisering och sedan gallring. Till exempel hittade jag ett litet häfte av Mao Tse-Tung som heter "To be attacked by the enemy is not a bad thing but a good thing". Tänker på boken jag läste som heter "Mao den sanna historien" om hur blodtörstig han var.


En annan intressant bok jag hittade var "Sträng : finansministern" av Manne Ståhl. Sträng verkar ha varit en klok finansminister som förstod vikten av att ha en fungerande statsapparat och offentlig sektor. Sjukvård, polis och allt annat som får folk att må bra och klara sig.

"-Ja, säger Sträng, även jag har en gång i världen som ungdomsklubbist predikat den läran, att indirekta skatter är odemokratiska. Men tiderna förändras, vilket man bör lägga märke till. Sedan dess har vi fått en helt annan levnadsstandard, vi har ett folkhushåll med stark köpkraft och hög utvecklingstakt . I ett sådant läge är indirekt beskattning lämplig som broms och sordin."

Ganska klokt sagt, men det var på 60-talet.

För övrigt kan jag inte förstå varför regeringen så snabbt skall sälja ut alla statliga företag?

Samhälle | |
Upp