Konstresa till Köpenhamn

Vi startade på lördagen. Vi gick upp klockan fem och traskade upp med vårt pick och pack till stationen. Den första anhalten var Halmstads nya stads bibliotek. Där vi tittade på biblioteket och åt en fralla och kaffe.

Vid elvatiden far vi vidare ner mot Helsingborg och vidare över till Helsingör, förbi Louisiana och Humlebäck och in i ett skogsparti. Strax norr om Köpenhamn ligger konstmuseet Odrupsgaard. Det ligger inbäddat i en lövskog och ser ut som ett rymdskepp. Därinne blir vi guidade först runt den permanenta avdelningen och sedan tittade vi på en utställning med tavlor av Mondrian.

Odrupgaards konstmuseum

Vi fortsatte vår utflykt till Grundvigs kyrka. En gotisk kyrka med 7 miljoner stenar. Bara stenarna i en kolonn skulle räcka till att bygga fem villor.

Kyrkan i Gruntvig

Köpenhamn åkte vi direkt till hotell Centrum som låg på en tvärgata till Istegade. Skum gata med många trashankar som rörde sig speciellt kring en kyrka där de tydligen fått en fristad. Vi hann inte göra mycket mer än att äta långsam middag på Copenhagen Corner vid Rådhusplatsen. Först soppa, sedan kyckling med potatis och bröd och sist glass med en hård brun kaka.

På söndagen gjorde vi en bussutflykt och tittade på sevärdheter runt centrum. Bland annat stannade vi till vid det nya operahuset och åkte förbi Kungliga biblioteket. Vi stannade besökte konstmuseet Hirschsprung och det gigantiska museet Statens Museum for Kunst.

Det var en strålande vacker höstdag i Köpenhamn som var inbäddad i löv från alla parkerna.
Kristina på en hyrcykel i cykelstaden Köpenhamn

Innan vi åkte tillbaka till Sverige och Alingsås åt vi en buffé på en restaurang nära Ströget där besökarna kunde få äta och dricka hur mycket de ville under en timme för 40 kronor.