Problembarnets århundrade

En korpulent kvinna satt mitt emot mig. Hon broderade en duk, hon lyssnade på P5 och stoppade stup i kvarten in en snus under läppen. En flicka som såg betydligt allvarligare ut var en mycket vacker rödhårig kvinna som inte rörde en min på hela resan. Hon hade några stygn i bakhuvudet.


Såg att Carl Palmer varit ute någon gång i ottan och tömt soptunnorna.


Innan jag gick och hämtade post gick jag till Ica och köpte en coca-cola, ett Discovery-äpple, och en snickers för att ha till lunch framåt klockan tolv.


Hade några minuters lugn och då satte jag mig att öva sökning i PsycINFO, JSTOR, Social Science Citatien Index med flera.


Växlade några ord med Born Rebel Gart Hudson. Dagen till ära klädd i GAIS:tröja och med en GAIS keps på huvudet. Skägget växer hela tiden.

-Hörru, här har du några pärmar, sa jag eftersom jag hämtat några slitna i magasinet på morgonen.

-Vad händer med er sedan? Frågar Garth Hudson.

-Jag vet inte, en chef ska prata med mig på måndag.

-Ja, det är inte lätt att få jobb. Speciellt inte i min ålder.

-Ja, är man över 40 är det svårt.

-Det är som Risken Finns sjunger (han citerar några strofer från en låt, men jag minns inte vilken)

-Så du gillar Risken Finns, det var en gammal fin grupp.


Ett halvätet äpple dansar ner på golvet under tiden som jag skriver ut en elektronisk artikel åt en student.

Kutade ner till nedre våningen och hämtade en vagn med böcker på E, det vill säga pedagogik.

Kastade i mig lite spagetti bolongese med lunchrumsdörren öppen. Många frågor om kursböcker och andra böcker som flyttats.


En hagelskur av frågor.

-Jag vill ha en proposition från 1937?

-Var har ni en ha en proposition från 1983?

-Skulle vilja ha beslut från pressombudsmannen.

-Kan man kopiera här, jag var nere på Inc´n Art men dom fanns inte där längre, frågar en stressad tvåmetersman som stormar in.

-Javisst kan du det... men vår kopiator är rätt långsam... den måste värmas upp först...

Men han är hygglig och tackar flera gånger.


Idag regnar det inte och solen tittar fram.


Boken "Problembarnets århundrade" med Mats Börjesson och Eva Palmblad som redaktörer gallras.

Bibliotek | |
Upp