Regeringsformen och Born Rebel

Var ensam på biblioteket på eftermiddagen. Inte så många studenter som förr. Några kommer tidigt och sätter sig i grupprummen. Born Rebel Garth Hudson (namnet är fingerat), kom på besök idag och det var trevligt. Annars börjar alla gamla som besökt biblioteket leta sig till andra ställen. Born Rebel fick en gammal kapsel som vi skulle slänga.


En lärare från Uddevalla ville läsa en bok som bara vi hade. Massmedieretorik av Bengt Nerman.

-Den hade jag som kursbok för länge sedan, sa jag.

Fan, fan vad dumt för sent kom jag på att du aldrig får bli för personlig. Jag minns en dag för sju år sedan då jag hade haft Torsten Thurén som lärare. Och det fick jag äta upp: "Då kan du väl hämta boken", sa tjejen. Så det var en läxa som jag tog med mig i bagaget, inte bli för personlig. Men den här lärarinnan var mjukare en hon jag mötte för sju år sedan.

-Ja det är en gammal bok, sa hon.

-Ja du kanske vill ha ett kvitto på kopiorna. Där fick jag till det en snabb reträtt.

-Nej det behövs inte, sa hon.

-Men du får säkert pengar tillbaka från din arbetsplats.

-Ja kanske det, 87 kronor är ju ganska mycket.


Annars är det många frågor hela tiden om uppsatser som inte finns längre. Otaliga gånger om dagen får jag försöka förklara.


Några flickor ville ha reda på Regeringsformen och statsskickets grunder. Sådana frågor är ganska roliga och inte speciellt svåra.


Hemma gick inte mikrovågsugnen och det var ju deprimerande eftersom jag tränat innan. Jag gjorde mina övningar och gick. Speciellt på måndagar är det bara muskelknuttar så då håller jag mig lite i skymundan. Hälsade i all hast på Kenny Burns (namnet är fingerat).
image156
Höstlöv på Hisingen, foto Gösta Lindborg
Bibliotek | |
Upp