Ingen rosa ros

Jag var slö och tog cykeln till apoteket idag. Färgen på trädens löv, sälg, bok, lönn börjar anta en grann gul och röd färg. Två fotgängare hade gula tröjor på sig vilket jag inte tyckte var så lämpligt att ha camouflagefärg på kläderna på cykelbanan.

På apoteket försökte jag led och se vänlig ut, försöka se ut som jag hade ett syfte, en mening med själva besöket. De människorna som ser mjuka ut och har ett syfte med ett besök på en plats ger ofta ett tryggt och pålitiligt intryck. Idag skulle jag bara köpa öronproppar.

Cyklade sedan vidare till Ica. En dragspelare satt på en bänk och spelade rysk folkmusik. När jag gick ut hade han flyttat sig till cykelstället som ligger en bit bort. Den pensionerade kranföraren hade satt sig på bänken intill och han röker och bolmar ju som en borstbindare.

I fiskaffären köpte jag lax och slätvar. Slätvar är dyrt, men försäljaren kunde övertyga mig att köpa den:
-Slätvar är mycket godare än rödspätta, herregud rödspätta som är min favoritfisk, och om det blir någonting över kan du lägga det på hårt bröd.

Dragspelaren spelade alinka kalinka när jag tog cykeln för att ta mig hem.
-Hej där, en söt zigenarflicka kom med ett fång rosor och höll fram en mot mig. Jag skakade bara på huvudet och i ett nu var hon försvunnen.
  Jag blir alltid orolig och känner mig nervös när en tjej försöker sälja något och göra intrycket av att vara ädel och ljuv. Hon är säkert utskickad av någon gubbe. Samtidigt som jag vet att romer har det svårt. Jag brukar skänka en slant till den skicklige trumpetaren som spelar i ur och skur på Drottningtorget i Göteborg.

Nu skall jag gå och lyssna på "The Times They Are a-Changing" med Bob Dylan.
Fritid | |
Upp