Kylan kommer och löven faller

I ottan satte jag spelade jag Frank Zappas suveräna live skiva "The best band you never heard in your life". I går kväll, innan Kristina kom, spelade jag LP:n "Live at Fillmore east" med Zappa. Howard Kaylan och Mark Volman briljerar med sång.

Bara fyra grader varmt på morgonen och en fuktig dimma över det folktomma landskapet när jag cyklar till stationen. På tåget var det fullt.

På jobbet började vi att starta upp biblioteket. Sedan kom en förstebibliotekarie och berättade om vad som händer på biblioteksfronten i Göteborg. Ett glastak på två ton hade rasat på ett bibliotek en bit bort.

Kvart över nio tog jag itu med några uppdrag jag fått från en trevlig lärare som skriver en bok om kriser. Jag fjärrlånade en, beställde tre, hämtade tre från vårt bibliotek och skrev ut en proposition från 2001. Därefter gick jag och lämnade allt jag fått tag på i hennes brevlåda.

   Efter den uppgiften skrev jag minnesanteckningar om morgonens möte. därefter var det nästan bara sortering av uppsatser som skall digitaliseras. Annars var det ganska tomt eftersom vi inte har några kursböcker längre och uppsatserna är nedpackade i kartonger.

Biblioteket håller på att rasa ihop. Färre studenter, uppsatserna i kartonger, kopiatorn säckade ihop. Det känns som ett misslyckande.

Efter jobbet gick jag till gymmet. Gick bra att träna, växlade några ord med Zacharias (namnet är påhittat). Hyggligt att han pratar med mig trots att jag bara är en gammal tråkig farbror. Hör hur de unga (inte Zackarias just utan de som är ännu yngre) pratar om fester och ölande. Själv gillar jag mineralvatten med vildäpplesmak. Min fest är inte så dum det vill säga att sitta i soffan med Kristina och se på teve. Den här kvällen såg och lyssnade vi på La Traviata på dvd. Vi köpte operan på dvd på the Metropolitan opera house i New York i våras.

Bibliotek | |
Upp