Malen i uppsatsen

Det är mörkt när jag vaknar på morgonen. Duggregn när jag cyklade till stationen. Tåget var något sent. Konduktören berättade att de inte hade någon lokförare. Det kom en sent som egentligen skulle slutat. Därför var tåget tio minuter sent till Alingsås men i tid till Göteborg. Lokföraren liknade René i "Hallå hallå hemliga armén".


På morgonen var det bara Hugh Hopper (namnet är påhittat) och jag på jobbet. Vid åttatiden gick jag på en föreläsning om utvecklingssamtal. Tydligen skall vi ha det varje år. Jag kan inte minnas att jag haft det på flera år. Men vad sjutton finns att prata om. Jobba först prata sedan. 

-Vi är en organisation, först kommer lärare och forskare som har hand om kärnverksamheten, sedan personaladministratörer och sedan bibliotekarier, ett styng av vemod stack till i hjärtat. Men så är det väl, det bara är så, vi är sist.

   De talade om olika sorters samtal, utvecklingssamtal, terapeutiska samtal.

 Tidigt fånga in signaler på ohälsa, sa en ung man att du skulle göra.


Åt lunch på grekiska Meze, jag valde den för att de har goda oliver. Fem i tolv blev det proppfullt med kacklande tanter. Efter att ha blivit trampad på tån skyndade jag mig därifrån och ut i regnet. Tillbaka till arbetet där jag fortsatte riva sönder uppsatser.
 
Mellan ett par blad i en gammal sociologiuppsats låg en mal fastklämd. Den hade säkert legat där i decennier.

En student irrar nervöst omkring och tittar sig omkring. Efter en stund kommer han fram till mig.
-Du jag hade fått några fakturor på en bok.
-Ja.
-Jag ville bara kolla... Jag ringde... Jag tror det var dig jag pratade med...
-Ja det är okej, allt är klart... Du behöver inte bry dig om dem... Alla uppsatser ska ju ändå slängas...
Studenten ler lite och irrar ut i regnet igen.

I Alingsås vräkte regnet ner. Det var en rutinerad konduktör som tillhör mina favoriter. Idag hade han emellertid lite bekymmer och han mulnade något. Det var några som hade biljett till ett tidigare tåg som de missat.

Björklöv från alingsåstrakten

Brevet tycker till:
* För övrigt sympatiserar jag med munkarna i Burma.
*Jag tycker Lars Danielsson skall få ett jobb som motsvarar hans kompetens.
Bibliotek | |
Upp