Rapport från Bok och biblioteksmässan

En molnfri höstdag och det doftar friskt från löv och buskar. Jag åkte först till jobbet och ställde väskan och startade datorer. På vägen till mässan cyklade en flicka med en strävhårig tax i farlig fart. Taxen lubbade på allt vad den orkade. Det blev emellertid stopp när kopplet trasslade in sig i en mötande cykel.


Började med att tala in en liten ljudbok på CD. Han i saluståndet var sympatisk, så efter att ha läst in boken fick jag med mig en barnbok på CD.


Maryse Condé frågades ut  vid nio och trettiotiden. Hon blandade franska och engelska så det var svårt att hänga med. Författaren hade emellertid hade sådan stark karisma att det inte gick att låta bli att sitta kvar och försöka höra vad hon sade.


Jan Danielsson var där och presenterade sin nya bok. Hade lust att gå fram och klappa honom på axeln och säga "att det får vara nog nu med mobbning", men han försvann snabbt med någon journalist.


I montern "Kulturchock" stod Ulf. Vi gick på Kulturvetarlinjen för många herrans år sedan. Vi träffas då och då på konserter.

-Enda gången jag varit på Hultsfred var när jag såg Nick Cave där... Det var en upplevelse. Fast jag tycker han var bättre när han sjöng med the Birthday Party.

-Har du sett the Birthday party i verkligheten?

-Nej tyvärr har jag inte det bara i You Tube där de sjunger Nick the Stripper. Då levde Tracy Pew fortfarande.
-Ska du gå och se Laurie Anderson, frågar Ulf.
-Nja, det är i och för sig stort, sa jag.
Det var uppmuntrande att få en pratstund med en gammal kulturvetarkompis.

   För övrigt irrade jag mest runt förvirrad som en mink i en rund bur.

Träffade Anna-Maria och Inger och det var trevligt.


Gick snabbt ifrån det stora saluståndet där Adlibris befann sig. Såg bara att de hade deckare där.

Vid Albert Bonniers förlag köpte jag Amos Oz  En berättelse om kärlek och mörker och vid Nya Doxas monter köpte jag Stalins sista brott av Jonathan Brent och Vladimir Naumov


Ett övergripande utlåtande var att mässan var stirrig och trång. Det var sönt att komma ut i friska luften.


Blir alldeles torr i munnen av att rabbla för studenterna att uppsatserna inte finns här längre. Till slut läste jag högt ur Förvaltningslagen., vet inte om det var fel, men jag blev trött till slut.
Böcker | |
Upp