En galen dag

I går var en speciell dag. Både jag och min kollega släppte på kranarna och meddelade till institutionerna att de 3000 ovanliga böckerna från slutna magasinet nu förflyttats ut till den öppna delen av biblioteket. Och lärare kom från när och fjärran. De kom med resväskor, hockeytrunkar och plastpåsar. En forskare cyklade enda upp till Linnéplatsen med tre fulla plastpåsar och tre korgar med böcker. Det var som om de vallfärdade till en helgedom. Vi pratade om hur bra det är med de tryckta böckerna och hur svårt det är att bygga upp en sådan här samling igen. Den här dagen var det de riktiga bokälskarna som kom.
  Jag skickade iväg en beställning på två artiklar åt en besökare som anlitat biblioteket mycket.

På morgonen var jag hos tandläkaren. 1400 kronor för att laga ett hål, fy farao vad dyrt. Kom tillbaka fem minuter efter öppning och redan hade studenter börjat rycka i dörren. Två forskare hade vi släppt in innan nio för att leta bland de 3000 ovanliga böckerna. Hade även öppnat det slutna magasinet så de kunde hämta gamla tidskrifter. Nu är det faktiskt inte mycket kvar av de 55 000 böckerna som fanns från början. Lite sorgligt är det.

När jag kom hem så gick jag på gymmet och tränade ryggen. En personal från det konkurrerande gymmet Hälsostudion var där. En trevlig kille och vi pratade lite. Sedan såg jag att han pratade länge med ägaren till Sportlife.


Bibliotek | |
#1 - - Gösta Lindborg:

Detta måste kännas vemodigt, och är det verkligen ett riktigt beslut att sprida ut en så stor samling av böcker?
Så hoppas jag att du inte är en lika dyr tandläkare.

Upp