Finns alltid saker att göra

Hasade mig till jobbet trots allt. Somnade på tåget. Halv tio gick jag till tandläkaren, jag hade ett hål.

Gjorde några beställningar åt en lärare. Gick upp och lade några böcker i hennes fack. Det finns alltid att göra trots att vi inte har utlåning längre.

En student som brukade vara här mycket förr kommer in med ett spädbarn i en vagn.
-Jag vill ha den här boken... Samhvet är här va?
-Vi finns inte längre, det är utplockat. Men jag kan se om vi har den.
Bebisen placeras på golvet och får leka med några tomma kartonger.
-Nej, den finns inte här längre, den är slängd i någon av de här containrarna.
-Kan jag få leta i de här containrarna.
-Det kan du väl få... Hittar du den får du den, sa jag.

En stund senare kom en man och ville ha vetenskapliga texter om Street Children i Uganda. Jag hjälpte honom att söka i Academic Search Elite, JSTOR, Social Science Citation Index och Artikelsök. Sedan var han nöjd. Jag sade ochså att han när som helst kunde komma och fråga mig om det var något. När biblioteket skulle stänga kom hans kompis och ville ha hjälp med information om ett annat ämne.

När jag kom till Alingsås cyklade jag i rasande fart, eller så fort du kan cykla på en Cresent damcykel, och hämtade Copaxone. Sedan cyklade jag till Ica. Eftersom det var vår i luften köpte jag en Nogger. Nogger har funnits länge och är ett ganska säkert kort. Men jag förstår inte varför Djungelpinnen försvann. När jag var barn åt jag den varje dag en sommar...
image208
Ett 400 år gammalt romdestilleri på Tortula i Karibien
Bibliotek | |
Upp