Sol och Zappa

Jag lade märke till att det låg en hel del glassplitter på parkeringsplatsen vid Alingsås station. Är det bilinbrott? Har de krockat på parkeringsplatsen? Eller har de tappat bort nycklarna och brutit sig in i bilen? På parkeringsplatsen  fanns det flera fållor att slinka in i, ändå skulle jag tränga in mig i en liten glipa. Förstår inte hur jag tänker ibland?  


På jobbet var det bara att sätta igång att rulla ut återvinningstunnor för hämtning. Sätta på datorerna och hämta posten. Det är ju datorer, men de är så gamla att jag får plåstra om dem och lirka med dem varje morgon. Hämtade posten. Sedan är det bara att vänta på att dörrarna slås upp. Det finns fortfarande forskare som letar efter russin i kakan, eller ovanliga böcker. I gör var det en man som hittade en liten skrift av Nicolae Ceausescu .


Härligt soligt väder, det blir nog en fin och lugn Valborg med en god bok, ramlösavatten, en laxfilé och Frank Zappa på skivspelaren. Jag berusar mig med att läsa böcker och spela musik. Lyssnade på Zappas Chungas Revenge igår på LP, tycker den är väldigt bra.

På biblioteket droppar det in forskare som letar efter böcker att ha i sina samlingar.

Bläddrar lite i Klas Eklunds utmärkta bok "Vår Ekonomi". Där står det bland annat så här:
"I praktiken har det emellertid visat sig att penningbelöningar-om än i olika omfattning och med ganska stora variationer-så gott som överallt spelat en betydande roll för människors vilja att arbeta och skapa nytt."/.../"Detta för med sig vissa allmäna slutsatser för hur ett belöningsystem för tillväxt bör se ut i en ekonomi där de ekonomiska morötterna spelar en viktig roll. Så måste, om tillväxten skall bli god, löneökningen efter skatt för en extra arbetsinsats vara tillräcklig för att locka människor att arbeta mer under perioder då detta krävs." (Klas Eklund, Vår Ekonomi 7 uppl. s. 139)
Tänker på sjuksköterskorna som strejkar.
Pendling | |
Upp