Ett saligt liv

Hoppade i sjön klockan halv åtta. Det var mycket skum på vattenytan efter några förbannade motorbåtar som åker fram och tillbaka på dagen. De har någon sorts tävling med vattenskidor. Efter kaffet och en pratstund med Gösta. Han bloggar om Aniara igen. Jag var faktiskt rätt duktig i Idéhistoria, men jag kan inte komma på något vettigt. "Min mening är: människan är icke förutbestämd till elände, utan hon kan ernå frid, lugn och salighet redan här på jorden och alltid och överallt, blott hon själv vill. Dock kan denna salighet icke tillföras henne genom någon yttre makt eller dessd underverk, utan hon måste själv upptaga den med egna händer. " (Johann Gottlieb Fichte, Första inledningen till vetenskapsläran. Vägen till ett saligt liv  s. 98).


  Gick till gymmet. Alltid lika avkopplande. Var blott ett fåtal människor i värmen på övervåningen. Bara de där två killarna som frågade mig hu många repetitioner jag hade kvar på en bicepsmaskin. De tyckte nog jag skulle säga "jag är klar" i och med att jag ser ut som en sparris. Ägaren Mikael hälsade i alla fall som vanligt vänligt. Alltid lika vänlig trots att det var som en bastu på gymmet. Efter lunchen dammsög jag i rask takt. Satte på en Nirvanaskiva under tiden som jag dammsög för att få den rätta stämningen, rätt tempo när jag dammsuger. På eftermiddagen cyklade jag till stan för att gå på kafé och sitta och spana lite på människor. Jag hade riktat in mig på ett kafé i centrum som jag sett förut och det såg trevligt ut. Jag beställde en kaffe latte (fick en vanlig kaffe) och en hallon och rabarberkaka med grädde. Jag balanserade med brickan ut till det enda lediga bordet. Då såg jag att det nästan bara satt snygga tjejer på kaféet. Satte mig och hällde i mig kaffet. Tittade lojt och frånvarande ut på gatan där folk gick och shoppade. Gick in och tittade i KappAhl för att det skulle se ut som jag hade något syfte med att gå runt i staden. Men sex tubsockor kostade 59 kronor, och då hade de ingen häl.. Så det fick vara. Och på Intersport kostade en tubsocka hundra kronor, så det fick också bero.


   Men nu ska jag snart göra middag åt mig och Kristina, alltså kvinnan i mitt liv .


Strängnäs

Kristina i Strängnäs

Semesterliv | |
Upp