Försöka tänka positivt

Sista semesterdagen och i morgon får jag börja ett nytt arbete. Min närmaste chef hade i ett mail önskat mig välkommen till den nya arbetsplatsen och det var uppiggande. Lite pirrigt är det allt. Förr hade vi bara varit två-tre stycken som arbetade på det lilla kvartersbiblioteket, nu är vi betydligt flera människor.

   Kristina rensade i skafferiet och jag fick gå till sopstationen ett par gånger. Men nu doftar det chokladkaka och på en radio med CD spelar Kristina Peter Lemarc .


Såg att Gösta bloggat om Aniara, det vill säga en bok som han återkommit till i många år. Då tänkte jag har jag någon sådan bok? Kafka, Hesse eller E. M. Cioran? Herman Hesses Stäppvargen bläddrar jag ofta i.

Men böcker som jag ofta återkommer till numer är oftare litteratur som är uppbyggande för själ och och bra för humöret. Till exempel Wayne D. Dyer: " Ju mer negativa dina tankar är, desto större är sannolikheten för att du uteslutande ser till den fysiska sidan av ditt jag... och att du lever på ett sätt som bryter ner också din kropp... Varje negativ tanke är ett hinder för den personliga förvandlingen. Den täpper till ditt medvetande på samma sätt som kolesterol täpper till en artär. När du låter negativismen fylla ditt inre hindrar du dig själv från att nå högre och rikare lyckosfärer." (Wayne D. Dyer, Du ser det när du tror det, s. 47 f.)


  Så här säger Kristina i Vilhelm Mobergs roman Invandrarna: "Om därvid kom till henne många tankar, som inte gagnade till något, som bara förde med sig onödigt huvudbry. Hon visste ju det så väl: ingenting var onyttigare och mera fåfängt än att gå och grubbla över det som en gång hade varit och som inte kunde ändras. De skulle begynna på nytt och inte gräva ner sig med tankarna i det gamla. Hon kände det som en varning, när Karl Oskar sade: Om de grunnade för mycket på hemorten, som de en gång för alla hade lämnat, så hindrade det deras förkovran i det nya landet." (Vilhelm Moberg, Invandrarna, s. 285)


 Badade på morgonen, det var flera äldre människor som tog sig en simtur. Spelade en skiva med J J Cale .


.

Semesterliv | |
Upp