Kräftskivan

Kommer en kvart sent till grannens kräftfest, tjugo minuter över fyra. På bordet står rostat bröd, ost, två skålar med röda insjökräftor, sallad, ost och en skål med havskräftor. Att dricka finns folköl och päronsoda. Eftersom det varit en tämligen varm sensommardag går vi ut med våra tallrikar och sätter oss på verandan. Jag sätter mig längst in bredvid T. eftersom jag vet att han brukar läsa varenda text i GP så vi har lite att prata om. Vi börjar genast diskutera Britt-Marie Mattssons artiklar om amerikanska valet innan vi ger oss på att prata om ämnet släktforskning. Han nämner att hans mormor hette Romanov i efternamn.
Kräftskiva
Matbordet på kräftskivan

När jag nämnde att vi använder rörpost fortfarande på jobbet så utbrast han i ett högt skratt. Själv förstår jag inte riktigt vad som skulle vara bättre? En skrivare på alla våningar. Men då kommer ju inte beställningarna i ett jämt flöde? Vid åttatiden tycker jag det blir ganska kallt så vi bestämmer oss för att bryta upp.
   Kräftor är gott men det är inte så mycket mat och det är hemskt pilligt. Speciellt kräftstjärtarna är goda. Jag tror inte jag ätit insjökräftor sedan jag var barn 

   Kristina, Gösta och jag promenerade hem för att se på en film med den buttre Kommissarie Morse.

För övrigt en lugn sommardag. Tillbringade en och enhalv timme på gymmet. Mest äldre som går till gymmet på lördagsförmiddagarna. På förmiddagarna verkar det vara män som gillar goda middagar med feta såser. De äter inte skolmat som en del ungdomar på vardagarna verkar äta.


 

Fritid | |
Upp