Nio våningar böcker

Nya jobbet. Promenerar upp från Korsvägen till universitetsbiblioteket som ligger som ett slott på en kulle. När jag stämplat in och sett på mitt schema vad jag ska göra idag tar jag en vagn som är fylld med återlämnade böcker. Biblioteket har nio våningar med böcker. Jag börjar med att rulla ner en vagn till plan sex, fem och fyra och ställer böckerna på en hylla för återlämnade böcker. När jag gjort det rullar jag tillbaka vagnen och tar nästa vagn på kö och fortsätter till den gamla delen som är hus A. Där gör jag samma procedur och ställer upp fol och ligg fol på hyllor för att ställa upp senare. Efter rasten går jag tillbaka till öppna magasinet och ställer upp två hyllmeter böcker som jag körde ner först. Jag träffar två kvinnor som inte hittar V, alltså medicin. Efter att ha tittat i datorn kommer jag på att efter Oe (juridik) flyttas öppna magasinets böcker ner ett plan.


Lunchen äter jag även idag på Mandarin för att det egentligen är den enda restaurangen jag känner till i närheten. Läste i Metro att det brandhärjade husets skorsten rasat ihop nu också. Ett gammalt hus som brann på Södra Vägen och Buregårdsgatan och som ligger mitt emot Mandarin. Huset brann i söndags. Det blir tredje dagen som jag ser hur det utvecklas med förödelsen.


På eftermiddagen följde jag med min ledsagare Nils-Erik. I del B, alltså den nya delen, så var det vår uppgift att plocka fram beställningar. Det fungerar så att en person sitter på plan sju och tar emot beställningar från biblioteket eller något annat bibliotek eller studietorg. När beställningen är utskriven stoppar personen vid skrivaren in den i en tub, som har storleken av en liten läskflaska, när beställningen har stoppats i tuben placeras den i en lucka och skjuts in i ett rör. Sedan svischar tuben iväg i röret till någon av de nio våningarna. Om till exempel jag och Nils- Erik sitter på våning nio så ser vi på lampor som indikerar var beställningen har kommit.  Om lampa nummer fem lyser så får vi bege oss till våning fem hämta titeln, kan vara en stor foliant eller tidskrift, sedan skjuter vi in den i en bokhiss där vi även lägger in de tomma tuberna. Vid ett tillfälle stod en av bokhissarna stilla. Då åkte Nils-Erik runt på alla våningarna och kontrollerade att alla hissluckor var stängda. Några minuter i fyra var vi klara med att ha hämtat böckerna som vi skulle hämta. Såg att längst in i bokhissen på våning nio hade någon på pin tjiv klistrat in en gammal dekal  på Flamingokvintetten. De andra hade inte sett den.

I går visade mig Mils Erik skyddsrummet på bottenvåning. det dröp av fukt på vägen dit. I gången in till det nedersta bokmagasinet har någon målat. Det såg nästan ut som en del av kulvertarna på gamla Beckomberga sjukhus där jag arbetade som skötare för nästan tjugo år sedan.



Bibliotek | |
Upp