Rörposten

Mörkt grått och mulet när jag cyklade till stationen. Tåget var sent för de hade ett trasigt godståg framför sig ända till Floby. Stämplade in en minut sent.


   Innan jag satte igång med att hämta beställningar så växlade jag några ord med J. Vi har ju faktiskt arbetat tillsammans i åtta år i Haga så vi känner varandra bra.

På förmiddagen hade jag hämtning av bokbeställningar från rörposten på plan 6-9. Det var många beställningar så jag hann knappast sätta upp. Efter färdigmaten till lunch så hade jag beställningar i underjorden. Jag tror jag både hann med att hämta och ställa upp. På plan fem får jag gissa mig till att det finns flera bokbeställningar för lampan som indikerar att beställningar finns att hämta fungerar inte på plan fem. Det brukar ligga ungefär tjugo beställningar till andra enheter eller fjärrlån till andra städer.


   På eftermiddagen fick jag syn på en rakryggad ung man som gick stolt och spankulerade mellan hyllorna med koden D., det vill säga filosofi.

-Men är det inte D. som går där, det var längesedan, sa jag.

-Ja men tjänare.
Det var min gamle kollega Derek Hales (namnet är påhittat) som flanerade i mörkret bland filosofihyllorna.

-Hur klarar du dig ekonomiskt, frågade jag.

-Jag har faktiskt fått en praktikplats på Hdk.

-Gratulerar, det blir nog jättebra.


Efter jobbet tog jag fyrans spårvagn till Avenyarkaden och rosteriet. Där träffade jag Gösta som varit och simmat. Det är alltid lika spännande att höra hans berättelser från hans stamkrog Whoopsy Daisy på Hisingen. Jag åt lasagne och Gösta bakad potatis. Vi tog spårvagnen till Brunnsparken.

-Ska vi gå genom Nordstan till centralstationen, frågade Gösta.

-Mycket folk där, du har väl inte glömt pepparsprayen? sa jag.

Några gamla damer som stod framför oss och som försökt tränga sig ut innan vi var framme vid hållplatsen skrattade.


Kristina kom ungefär samtidigt med mig. I hennes adventskalender är det en chokladbit innanför varje datum.

-Köp ingen mer glass till helgen, jag ska frosta av frysen ropar hon.

Ve och fasa ingen glass...

Bibliotek | |
#1 - - Derek Hales:

"...rakryggad ung man som gick stolt och spankulerade..." Ja du kan Herr K! Att du

inte tar och skriver dina litterära memoarer från

Underjorden? Titelförslag: "En trojansk häst. Minnen och människor ur bibliotekslivet"

Upp