Lugna söndag

Läste GP på morgonen om den haltande svenska bilindustrin. Sådana här nyckelindustrier som Saab och Volvo får inte gå omkull. Massarbetslöshet får ju katastrofala följder för samhället. Tror staten måste gå in tillfälligt och hjälpa till. "Tvärtom innebar den keynesianska analysen att den rena marknadsekonomin om den lämnas åt sig själv drabbas av antingen arbetslöshet (vanligare) eller inflation (mer sällsynt), och att det krävs aktiva statliga ingripanden i form av systematisk ekonomisk politik för att rätta till dessa problem." (Klas Eklund, Vår Ekonomi 2007 s. 290) Det ska vara någon sorts blandekonomi och staten bör gripa in för att rätta till problem. Men politikerna i sig kan ju inte bygga bilar.
  
Annars har jag försökt vila idag när jag inte läst. Det var inte så enkelt för det hördes suckar, skrapanden och rasslanden från köket. Kristina började nämligen frosta av frysen. Då gick jag till gymmet en stund. Tränade rygg och axlar. Söndagarna är de ensammas träningstid. Känner igen dem som tränar. Hälsade på en gråhårig man som nog är något äldre. Hade på mig min Kambodjatröja, kände mig uttittad, men jag var nog inte det? Men jag brukar titta på tröjor. En kille hade en tröja där det stod "The international symbol of marriage" och så var det tecknat en kille som stod på knä och sträckte fram ett betalkort.

Lyssnade på vacker musik av Erik Satie på eftermiddagen, melodin hette Gymnopédies.
Samhälle | |
Upp