Drunknar i papper

Spårvagnen (nummer 11) körde ovanligt ryckigt. Vid Brunnsparken startade vagnen så en tjej höll på att trilla ner i mitt knä. Jag tog emellertid tag i hennes arm så hon inte föll.
-Å ursäkta, sa hon

-Det spelar ingen roll, sa jag.

Det svaret kommer reflexmässigt, fast jag tror det finns något lämpligare att säga, men jag kommer aldrig på det.


Ringde till Campus Linné. Oftast blir det bara dumt om du ska förklara något som nn inte varit inblandad i. Allt kan leda till onödiga spörsmål som tar onödig tid.

-Skriv en lapp och lämna om något blir fel, sa kollegan.

Var på Haga idag. Fyllde tre kartonger med uppsatser eftersom "Magikern eller Skanningsexperten" ville kolla några saker på en bättre skanner. Träffade Carl Palmer (namnet är påhittat) när han höll på att skrubba rutorna på dörren in till biblioteket.


På förmiddagen skrev jag ut en beställd artikel från JSTOR åt en låntagare.

Skickade en gammal uppsats till Malmö. Skrev att hon kunde behålla den eftersom biblioteket håller på att avvecklas.


William Dean (namnet är påhittat) kom på morgonen för att titta på kvarvarande tidskrifter. Han är verkligen bra på att skapa bra stämning. Men jag tror inte han tänker själv på att hans goda humör smittar av sig.


 Hjälpte en utbytesstudent att hitta uppsatser som handlade om "drugs". Tittade en pärm och i den lokala databasen. Han blev glad över att uppsatserna från 2007 fanns digitalt. Jag har varit ifrån här så mycket att det tog lite tid att komma på hur han skulle söka. Jag blir så besviken på mig själv när jag glömmer saker, trots att det jag ville minnas ofta kommer tillbaka. (Läste i Metro om en ung man som var en minnesexpert. Han kopplade det han skulle lära sig till något fysiskt, något sak han tänker på när han ska komma ihåg någonting. Det var hans knep, det var väl någon form av mindmapping.)


  Hör Nina, Rättshaveristen, (namnet är påhittat) när hon diskuterar med Hugh Hooper (namnet är fingerat) utanför. Hon är väl arg på någonting och behöver prata av sig.


På eftermiddagen kom min förre kollega Derek Hales (namnet fingerat) det blev mycket skratt och roligt i fikarummet.
-Har du fått de här rosa kuverten? Frågade jag.
-Orange menar du, sa Hugh.
-Ja, jag ser att jag måste jobba till jag är 80 år för att få en dräglig pension, sa jag.
-80 HaHaHa, ser framför mig en gubbe med grått skägg och grått tovigt hår, sa Derek.
-Och som det bildas spindelväv på.


Solen sken idag, men det var kallt ute. I Alingsås på morgonen var det is på pölarna. Hörde ambulansen flera gånger, gissar att det hade hänt någon trafikolycka. Åt lamm till lunch på en indisk restaurang.
Bibliotek | |
Upp