I år köper jag bara Buddenbrooks bok på Bokrean

Regnet skvalar utanför fönstret. Sitter på Kulturvård och stämplar "exemplaret utgallrat" och drar ur dem ur nationella databasen, Libris och lokala databasen. Sedan ska jag börja kräva in utlånade böcker. Utlånade på ett gammalt vis med lånestickor. Det vill säga låntagaren bara stoppade in en plastfick med ett kvitto i där de skrivit vilken bok som lånats och vem de är. Men hur sjutton skall jag veta vem det är om de bara skrivit initialer. Några var lånade så långt tillbaka som 1991 och de finns inte längre i lokala katalogen.

Under en kafferast bläddrade jag lite grand i bokreakatalogen. Många bra böcker. Amus Oz "Att bota en fanatiker" tycker jag är bra, men jag läste den nyligen. Men så såg jag att den nya översättningen av "Buddenbrooks" var med. Så efter lunchen på Kåges Hörna så stack jag in på Akademibokhandeln och gick raka spåret till hyllan där Thomas Manns "Buddenbrooks" stod. Den kostade bara 79 kronor. Jag har en gammal version hemma, den översättningen hette "Huset Buddenbrook".

Efter jobbet gick jag och tränade. Det var mycket folk, men efter alla år jag tränat så kan jag lite knep att använda de hantlar och maskiner som finns. Ta vad som bjuds.
  

Bibliotek | |
Upp