Lev nu! Men tänk också på miljön


I går läste jag mest "En bit av mitt hjärta" av Peter Robinson. Det är mycket musik i boken. Slog upp den gamla låten eller pärlan "I can´t quit you babe" som spelades klockan två på natten under en konsert i Leeds.


De är viktigt i mitt liv att veta vad som händer runt omkring mig.


I går läste jag en utmärkt krönika om religion av Dilsa Dermibag Sten i GP (GP 23 februari 2008). Sedan stack Kristina en artikel ur Alingsåsidningen i min hand. Den hette "Vad händer med vår jord. 'enda frågan är när människosläktets undergång ska äga rum", av professor John L. Cloudsley-Thompson (Alingsås tidning 22 februari 2008). Överbefolkning och sjukdomar kommer att leda människosläktet mot undergång. Bäst att försöka leva nu. Alltså virus och överbefolkning. Såg på teve när de åkte runt i skooter på ryska taigan och sökte upp folk för att de skulle rösta. De var renskötare och kände inte till annat än att leva för vad naturen gav.

Nu lyssnar jag på när Glenn Gould spelar Beethoven.


I fredags började jag läsa boken "Stalins sista brott" skriven av Jonathan Brent & Vladimir Baumov. Intressant bok, men jag ska lägga den åt sidan ett tag och läsa en som jag skulle läst för flera år sedan och det är "Vete vapen och virus. En kort sammanfattning av mänsklighetens historia under de senaste 13 000 åren" av Jared Diamond.


"Det är paradoxalt att bolsjevikernas avsikt att bygga ett utopiskt samhälle baserat på en radikal jämlikhet skapade så många fiender på så kort tid. Delvis hängde detta samman med deras behov av att vända upp och ned på utgångspunkterna för den västerländska liberala demokratin, och därmed kontrollera all makt till staten. Endast detta kunde garantera en sådan jämlikhet. Följden blev att individen ur ett politiskt perspektiv saknade värde. Det var jämlikhet som snarare byggde på frånvaron av rättigheter, inte på förekomsten av sådana. Den världsberömde ryske bassångaren F I Sjaljapin skrev i sina memoarer att en bolsjevik vid namn Rakija år 1917, förklarat för honom att det första den nya kommunistiska regimen måste göra när den kommit till makten var att "avskära" begåvade människor-intellekturella och konstnärer. Sjaljapin blev förbryllad, men förklaringen var enkel: i den nya staten "fick ingen ha ett försteg framför någon annan. Begåvning förstör jämlikheten." (Stalins sista brott"  av Jonathan Brent & Vladimir Baumov, s. 18)


På Kuba har Fidel Castro dragit sig tillbaka efter 48 år på makten. I och för sig var det väl ingen som sörjde att tyrannen Batista störtades 1959.


Gick ut och slängde skräp. Arbete ger mening åt livet.
Fritid | |
Upp