Plundringen av biblioteket

Hörde Stefan Einhorn igår på fråga doktorn. Han nämnde hur viktig det är att vara snäll och hälsa på folk. Försöker göra det så gott jag kan. Det kostar så lite, även om du inte får någon hälsning tillbaka.

På eftermiddagen promenerade jag ner till Hagabiblioteket. Sonja (namnet är påhittat) hade semester. Det är riktigt spöklikt här, nästan som hotell Gasten på Liseberg. Studenterna börjar lämna det sjunkande skeppet. Det gör ont i själen att se forskarna komma och hämta böckerna och ta upp till sina tjänsterum. En utbytesstudent var inne och frågade om vägen till Journalisthögskolan? Då fick jag möjlighet att hjälpa till lite i alla fall.

Sedan var det trevligt att träffa min kollega Hugh Hooper (namnet är fingerat) igen. Alltid lika lugn och klok. Jag tänker på ett citat ur "Huset Budenbroock" av Thomas Mann fritt ur minnet: "Det var bara den fattiga kusinen Klothilde som tog Gerdas avresas med liknöjt jämnmod, precis som man bör ta allt i detta livet". Har nog citerat detta förut.

Arbete | |
Upp