Rena rama snurren

Blåst på morgonen. Vaknade av väckarklockan klockan halv fem. tog lokaltåget till Göteborg. Rutinerad lokförare som hälsade på passagerare och band upp ett band att passagerare inte skulle sätta sig på ett säte där det regnade in. Ändå avgick tåget i tid 6.33.


Vid fyratiden drömde jag att jag sprang på kajen med en väska efter ett stort fartyg jag skulle med. Kristina var redan ombord på båten. Jag hann få in en fot i en ögla på en tross som båten varit förtöjd med vid kajen. Under tiden som båten lämnade kajen dinglade jag i trossen som sakta halades upp. När jag kommit halvvägs ringde väckarklockan.


En låntagare kommer och vill ha hjälp med grupprumsbokningen.

-Hej jobbar du här nu, säger en kille från ett grupprum.

Jag kände igen dem och jag blev så himla glad av någon som kom ihåg mig och jag inte gjort bort mig alldeles för mycket.


En halvtimme senare kommer en tjej jag känner igen.

-Hej, jobbar du här nu?

-Bara 37 procent...

-Vad roligt... Jag undrar om du har några övergripande broschyrer om Botans bibliotek eller något?

-Nej, det har vi inte.


En besökare blev sur för han inte kunde logga in på en dator. Det visade sig att han hade en obetald skuld. Men i det här fallet var det nog att han inte uppdaterat lånekortet. Besökaren blev väldigt irriterad och jag blev nervös över att knapparna inte ville fungera som de skulle.

Vid lunchtiad kom kollegan Dean (namnet är påhittat) och det var trevligt som vanligt.

Tre flickor ville ha litteratur när de ska skriva om barn, genus och konflikthantering och metoder. Trots att jag arbetat i många år som bibliotekarie står det plötsligt still i huvudet. Tänker mer på hur skulle andra ha gjort? Samtidigt ska jag rätta spanska katalogiseringen och göra ett fjärrlån. Men flickorna bara ler och jag trivs med denna optimism.

På eftermiddagen roade jag mig att göra fjärrlån och ta emot fjärrlån.
-Whoops du har fått en beställning på ett fjärrlån att göra?
-Men det var ju den jag gjorde en beställning på för fem minuter sedan, sa jag.

Eftermiddagen var okej eftersom jag träffade flera studenter jag kände från gamla Haga.

Arbete | |
Upp