Rensade i pärmar

Ljust när jag cyklade till stationen. Fullt på det lilla tåget till Göteborg. Jag stötte emot en gubbe i ett hörn på centralstationen, innan dess hade han knuffat till en dam från Alingsås. I Göteborg kom spårvagnen kom in på fel spår vid Brunnsparken så föraren fick skynda sig till bakersta vagnen och backa. Var på  Hagabiblioteket. Började lite senare eftersom biblioteket öppnar senare. Biblioteket håller på och töms.


Ställde upp en korg med böcker i magasinet. Ingen vet vad som händer med dem. Lite vemodigt för ungefär två år sedan katalogiserade jag alla 3000 böckerna i magasinet nu vet ingen vad som händer med dem. En del skulle säkert vara populära uppe på Campus Linné? Till exempel Erwing Goffmans "Jaget och maskerna" och Arne Jarricks "Från tanke till text". Tyvärr fungerar det inte så att det bara går att flytta över efterfrågade böcker till ett annat bibliotek. Allting måste ske under ordnade former och det gäller att veta vems böckerna är. Detta oavsett vad som sker med dem sedan om de slängs eller hamnar på något låst rum. Men jag är en enkel liten människa som inte har något att säga till om. Trevligt att träffa min chef Sonja (namnet är fingerat) igen.


Rensade pärmar på rummet. Hade sparat några brev med snälla saker som skrivits till oss i magisteruppsatser. "Acknowledgements to the librarians of Department Library and University Libraries those who have helped me very much through providing necessary books, journals, reports etc. for doing this thesis work." Jag minns honom, han ville inte sluta skaka hand när han kom till biblioteket och berättade att han blivit godkänd.

"Special mention is also my friends at the Department library" Jag minns även honom väl. En hygglig kille från Ghana.

   De kopiorna på tacket lade jag åt sidan och slängde inte. Annars tömde jag åtskilliga högar med papper.

Arbete | |
#1 - - Gösta Lindborg:

"-Jag hör alltså till domstolen, sade prästen. Varför skulle jag vilja dig något? Domstolen vill inte dig något. Den tar emot dig, när du kommer, och låter dig gå, när du vill gå."
(Franz Kafka, Processen, kap.nio slutet.)

#2 - - Gösta Lindborg:

Jag ska väl tillägga att jag kom att tänka på Kafka när du skrev om en enkel människa.

Upp