Arbetsplatsskildringar

Nu har jag läst färdigt "Postverket" av Charels Bukowski. En lättläst och mycket underhållande roman. En trovärdig arbetsplatsskildring. Själv tycker jag hans beskrivningar av arbetsplatsen är bäst, bättre än när han berättar om alla kvinnoaffärer eller när an är på fyllan. Här är ett litet smakprov på bokens innehåll:


"Elva år rusade genom mitt huvud. Jag hade sett jobbet äta upp folk. De tycktes smälta bort. Jimmy Potts på Dorseykontoret till exempel. När jag först kom dit hade Jimmy varit en välbyggd kille i T-shirt. Nu var han borta. Han hade fixat en pall så nära golvet som möjligt och hindrat sig själv från att falla omkull med hjälp av fötterna. Han var för trött för att gå och klippa sig och hade haft samma par strumpor i tre år. Han bytte skjorta två gånger i veckan och gick mycket långsamt. De hade mördat honom. Han var 55. sju år kvar till pensionen.

  'Jag kommer aldrig att klara det', sa han till mig."
Arbetsplatsskildringar tycker jag om, allt från Emile Zola till Folke Fridell.

Böcker | |
Upp