Bataljoner av änder

Lyssnade på Lasse Bengtssons intervju med Per Nuder på morgonen. Han ville helt klart stanna som ekonomisk talesman för Socialdemokraterna. Det var väl, om jag inte minns fel, han som kallade 40-talisterna för "köttberg". Men jag tycker på något vis han har mognat.

Ösregn på morgonen när jag cyklade till återvinningsstationen och slängde olast, papper, glas och lite metall. I fiskaffären känner de igen mig nu. Jag köpte havskatt och en rökt makrill. Såg en bil som tutade och kastade sig in på handikapplatsen.
-Det var värst vad fort de handikappade kör nu, sa ägaren av Göteborgsfiskarna.
   Hela tiden öste regnet mer och mer. Blev våt genom regnkappan och mina innejeans blev våta inpå bara benet. På Gerdskenstigen promenerade bataljoner av änder. De verkade trivas i ösregnet.

Cyklade till apteket, sedan vidare till Bonbon och hyrde "This is England", vet inte vad Kristina tycker om den, men jag har velat se den länge. Gick till Ljungblads konditori. Tre äldre tanter var för mig i kön och köpte expresso och en ostbakelse.
-Bäst ni tar en bricka så ni inte spiller ut godsakerna, sa ägaren och skrattade.
Det var många på kafét. Såg en mörkhårig kille med en t-shirt som det stod Dead Kennedys på. Men den var nog inte köpt f¨ån en konsert för den såg ny ut.
   När jag kom ut och skulle cykla hem yrde det ner snöflingor som var stora som ping-pongbollar.  image178
Klas med en halsduk från en Yeskonsert 1978

Nu ska jag läsa Vilhem Mobergs "Soldat med brutet gevär" och lyssna på Close to the edge med Yes. Eller jag kanske hämtar Going for the one från förrådet. Chris Squire är så enastående bra på den skivan.
Fritid | |
Upp