Böcker om byggnadsvård

Är först på Kulturvårdsinstitutionen. Mörkt som på spökhuset Gasten på Liseberg.


Ensam med biblioteksarbete på kulturvården. Var nära att svimma av för lite sömn och för mycket stirrande på dataskärmen. Har dragit ut alla lånestickor ur boksamlingen. Om de har varit utlånade länge och finns på något annat bibliotek tar jag ut titlarna ur lokala och nationella databasen eller katalogen. Jag känner igen sådana här vita stickor från Marieborgs folkhögskola. Studenter kommer och frågar om de får sitta på min kollegas arbetsplats. Tyvärr får de inte det av olika orsaker. De här programmen vi använder är ändå inget intressant för dem.


Vid tiotiden var jag uppe vid Centralbiblioteket och fick lite undervisning av katalogiseringsmästaren om hur du för över poster från internationella databaser. Jag kände mig lite bortkommen däruppe. En del kända ansikten och en del nya. Il Maestro, katalogiseringsmästaren, är hygglig tycker jag.

   Åt lunch en indisk restaurang jag inte sett tidigare, Goa Tandoori hette den. Det var inte speciellt gott, det var som om det bara var svenska oxhjärpar. Dessutom luktade det tvål inne i restaurangen. Och dyrt var det 60 kronor. Satt och tittade på en byst av en indisk kvinna med ett kastmärke i pannan. När jag såg ut genom fönstret såg jag en dam som var hos hårfrisörskan. Hon hade slingor inlindade och ovanför huvudet rörde sig en maskin som såg ut som en bilring runt runt, ungefär som en sputnik rör sig kring jorden.
 
En hög med titlar som ska gallras, en liten hög med titlar som ska krävas och en hög där jag inte ser vad låntagaren skrivit.

Hemma gick jag åt middag på Deli Deli. Där är det i alla fall ganska säkert att jag får god mat. Två grupper kvinnor satt och drack vin. Själv drack jag zingo.

Arbete | |
Upp