Gott nytt år!

Våldsamt nyår. Val i Kenya och 120 dödade. Benazir Buttho, oppositionsledaren i Pakistan, mördad. Ändå sägs det att det aldrig någonsin varit så få väpnade konflikter i världen. Men det är hemskt med de som finns.


Ett kulturellt bokslut för 2007. Jag har faktiskt ingen aning om vad det kommit för bra nya skivor så jag har egentligen ingen åsikt? Jo förresten jag har hört lite av Louise Hoffstens nya skiva och den verkar bra. Bruce Springsteens "Magic" är hyfsad. Gällande nya böcker tycker jag Amos Oz "En berättelse om kärlek och mörker" var bra. "Damernas detektivbyrå" av Alexander McCall Smith, som jag läser nu tycker jag också är bra och det belyser landet Botswana bra och jag skulle gärna åka till landet.


Här hemma var allt lugnt. Bara Kristina, Gösta och jag åt lite mat och såg på två filmer.

Först såg vi filmen "Undergången. Hitler och tredje rikets fall". En 2,5 timmar lång film från 2005 om Nazitysklands fall. Bruno Ganz spelar Hitler lysande och han är väldigt lik tyrannen. Hitler och hans närmaste lever i en bunker långt ifrån verkligheten. En gripande scen är när makarna Goebbels bestämmer sig för att döda alla sina barn och sedan sig själva. Först får barnen sömnmedel efter några minuter, när de sover, kommer fru Goebbels tillbaka och ger alla en giftampull.

  Det är en grym film som beskriver hur allt kan gå fullständigt åt helvete om en galen man kommer till makten. Det är ofattbart hur folk blint lydde denne mördare. Död, förintelse, kaos och olycka följde i Hitlers kölvatten.
  Den andra filmen vi såg var "Greace". Den kändes väl lite tunn efter att ha sett "Undergången".

Vid tolv så delade vi på en halv flaska champagne och såg på fyrverkerier.

Fritid | |
Upp