Livboj på drift

Det gäller att inte vara nödig på morgonen när jag famlar mig fram i gångar på Kulturvårdens institution. Låsta dörrar och koder för flera dörrar för att komma in.


När jag gallrar dyker det hela tiden upp poster i lokala databasen med gamla böcker från Hagabiblioteket. De 55 000 får väl finnas kvar som någon sorts minneslund för ett nedlagt och rivet bibliotek. Får väl säga när vi stöter på böckerna att de finns på något tjänsterum, eller i någon kartong någonstans.


   Tullen i Landvetter avvecklas, 300 jobb ska bort. Undrar var regeringen hittar jobben? Hela Sveriges befolkning kan ju inte bli valasare.


En söt flicka kommer in och frågar hur man tänder i biblioteket.

-Nej jag vet inte, jag bara går in på morgonen och sätter mig här och startar datorn.

Går upp och hjälper henne leta.

-Förlåt, sa hon.

-Nej det gör ingenting.
Att jag aldrig kommer på något bättre att säga. Jag gör nästan allt som folk ber mig.


Ringde Sonja (namnet är påhittat). Hon berättade att alla böckerna fraktas upp till tjänsterum eller transporteras upp till lager på institutionerna.


Grått och dystert väder. En livboj låg och drev i det gråbruna kanalvattnet.

Till lunch åt jag skinka med dijonsås i Saluhallen. Redan halv tolv var det fullt med folk. Tror personalen kommer från Kroatien för en av männen har en mössa i de kroatiska färgerna. Ser ingen stol, påminner om ett varuhus i Thailand. En tjej arbetar där. Hon stod med ena handen mot höften och den högra höll hon i ett bord. Kom att tänka på Sjörövarjenny i Brechts pjäs "Tolvskillingsoperan".

Arbete | |
Upp