Ta det lite lugnt

Igår var direkttågetet halvtimme sent så jag hoppade på ett pendeltåg. Det är ytterst sällan jag börjar prata med någon, men den här gången var det en trevlig man som nyss börjat pendla med tåg. Vi pratade om arbete och bostäder i Alingsås. Vi pratade om allt busliv i storstäder. Vi pratade också om New York och att de fått bukt med bråk och klotter på Manhattan. "Det var poliser i varenda gathörn", sa jag.


Hemma lyssnade jag på en bok av Dickens som jag köpte i York.


Regn och mörker. Hamnade på en stol bredvid en pendlare som åker varje morgon. Han brukar sitta still och sova. Jag väcktes dock av hans mobiltelefon.


Var borta vid vaktmästeriet och hämtade posten. Hälsade på Carl Palmer (namnet är fingerat) som satt och skrev något med pekfingrarna. Han hälsade glatt när han fick syn på mig, innan dess hade han suttit med pannan i djupa veck. Det var ju trevligt att han reagerade positivt.

På jobbet blev det lite kaos när jag skrev ett mail och frågade olika saker om två bibliotek. Det blev missförstånd. 50 000 böcker på Haga och 5000 på Kulturvård. Gallringen måste ske i kontrollerad form.

-Can I get a list of the Master  thesis in the international master program?
En engelsktalande student frågar mig om det finns en lista på magisteruppsatser.
-Have you looked in the computer?
-Yes it was only 26 there.
Aha, han har försökt hitta dem i Gupea. Alla är scannade, men inte inlagda i Gupea. Hade han tittat i lokala katalogen hade han hittat 151 stycken. Men det här går ju lika bra. Det är två steg till innan de scannade uppsatserna kan bli åtkomliga i Gupea, 1. Måste matas in 2. Måste leta rätt på de gamla studenterna och få skriftligt godkännande att uppsatserna kommer att synas på nätet.
Pendling | |
Upp