Kallt morgondopp

Väcker Kristina klockan halv åtta. Regnet hänger i luften. Det är bråttom att gå ut och bada innan regnet faller. Fort på med badbyxor (köpta i Kroatien. De har hållit bättre än de dyra från Danmark. De kroatiska har en gammaldags stoppknapp längst ut i ändarna på snöret runt midjan). Hoppar i plurret och tar ett par simtag. Kristina passar på att simma lite längre. Det är mulet och kallt i vattnet.


   Sedan tänker jag lite på att semestern snart är slut. Och det finns en massa människor jag lovat att hälsa på på semestern. Hur klarar vi det?
   Packar väskan och cyklar till gymmet. Det där är i alla fall en enkel och billig sport. Hörde på sportpanelen att det är festande i Båstad. Tennis är väl rikemanssport? Gym är perfekt för mig, ett enkelt sätt att få röra på sig lite grand. Hälsade på en glad kamrat till bjässen jag talade om häromdagen. Det var roligt att hälsa på honom. Han räddade förmiddagen. Hälsade på en annan äldre herre i omklädningsrummet och det var uppiggande. Så här tidigt på morgonen var det mest medelålders herrar där. Känner på något vis någon samhörighet med dem. Flickan i receptionen hälsade inte. Personalen på gymmet Pyramiden hälsade alltid.


Därefter cyklade jag till Ica. Köpte två kilo potatis och fisksoppa. Framför mig i kön stod ett par i övre medelåldern. De hade köpt tre rullar paket med blodpudding. Tänkte direkt på att deras semesterkassa var slut?

Hemma cyklade jag till återvinningscontainrarna och slängde skräp. Vid badplatsen såg jag att det bara var kajor som badade. Så nu vid lunchtid passade de på att bada.
 
Dagens sommarvärd Åsa Nilsonne är psykiater, författare och professor. Hon säger att hjärnan behöver stimulans. Till exempel med annorlunda och obekant musik,Captain Beefheart ger mig också mig stimulans.




Captain Beefheart and his magic band
Semesterliv | |
Upp