Hela väskan full av flytande tvål

Uppe halv åtta. Krängde på mig badbyxor och kutade ner till Gerdsken. Kastade mig i vattnet. Simmade några meter innan jag gick upp. Tog en dusch och åt bröd, yoghurt, kiwi och kaffe till frukost. Ringde Kristina som börjat jobba. Klockan nio begav jag mig till gymmet. Till min fasa upptäckte jag att locket hade gått upp på min lactacyd oparfymerade flytande tvål. Skor, handskar och tröja var insmorda med tvål. Irriterad cyklade jag hem och slängde allt i en vattenspann. Letade rätt på några gamla kläder och ett par gamla skor och pulade ner i en kasse från Hemtex. Klockan tio var jag tillbaka på gymmet igen. Egentligen inga andra än städarna jag hälsade på. Några ungdomar som för några veckor sedan frågade lite impertinent hur många repetitioner jag hade kvar på en bicepsmaskin.


Efter gymmet cyklade jag till Ica och köpte glass och mjölk. Jag befarar att jag blir hård i magen av mjölk, men det är väldigt gott. Så har jag precis läst i "Invandrarna" av Vilhelm Moberg när Karl Oskar ger mjölk från Amerika till sin sjuka fru.


När jag åt lunch spillde jag ut mjölk på bordet. Toppen på mjölpaketet ville inte lossna. Men nu ska jag dammsuga. Gösta ringde när jag satt och åt norsk fisksoppa och drack mjölk. Han berättade att han planerade att åka till Kiel.

Vid tretiden började det åska och ösregna. Det blev ett våldsamt blixt och dunder.



Johann Sebastian Bach. Kantat BWV 82
Semesterliv | |
Upp