Skagens konstmuseum fyller 100 år

Tisdag 30/6

Till frukost åt jag yoghurt, fralla med marmelad, sylt, salamikorv och ost. Kaffe äppeljuice. Bara några sömndruckna existenser uppe och åt frukost vid åtta.

När jag var barn. Farfar satt alltid vid stationen och läste. Farmor däremot följde med till stranden och letade rep som vi barn samlade ihop och låtsades var sandormar. "Elsa har fantasi, jag har ingen fantasi", sa farfar. Numer finns inga rep på stränderna.

Gick en runda i hamnen. Såg på utsikten över hamnen där det blåste rejält. Jag köpte en blå t-shirt som det var rea på. Kristina älskar att gå och titta i affärer. För min del går jag i kläder tills de går sönder. Sedan gick vi till Skagens museum. Där var en konstutställning där de firade att museet funnits i 100 år. Det var betydligt tätare med tavlor än i vanliga fall. Mängder av tavlor av Anna Ancher och Mikael Ancher och P S Kroeyer. Några av Marie Kroeyer och flera av Holger Drachmann. Vi såg två tavlor av svenskarna Johan Krouthén och Oscar Björck.
Fiskare från Skagens Konstmuseum
Tavla på Skagenfiskare målad av Oscar Björck

Strand av den svenske skagenmålaren Johan Krouthén
Johan Krouthén som målade denna var bara en sommar i Skagen

Vi gick där i fem timmar och betraktade tavlorna som fylle väggarna. Mikael Anchers målningar av fiskarna visar bistra allvarliga hårt arbetande män. Anna Ancher målar mer kvinnor som syr och och gör hushållssysslor. Jag lägger märke till att hon sällan målar kvinnonas ögon. Det är som de hade sorg.
  Intressant är också hur de portretterar fru Bröndum. Hon sitter nästan alltid och ser bestämd ut med en sjalett över huvudet och med sina händer knäppta över en bibel.
Målning av bibelläsande man
Bibelläsande man

En halvtimme var vi ute och åt lunch på en krog dit vi brukar gå. En öl och smörebröd för 90 kronor. Kan inte hitta så mycket billigare att hitta och äta i Skagen under sommartiden.

Det är många hundar här. Inga Pitbullterriers som i Sverige utan fler små knähundar som nosar efter något gott i butikerna.

Hörde när några svenska ungdomar klagade i receptionen på att deras granne hade en hund som skällde hela tiden. Vid ett tillfälle hade hunden sprungit in på deras rum också.

"Det är ju inte så bra för människor med allergi", sa den arga kvinnan.

"Nej jag ska ringa dem", sa receptionisten.

Vi åt middag på en livlig italiensk restaurang i centrala Skagen. Spagetti Carbonara och en stor Royal öl. En stor Royal var för mycket, tröttnade på det, ölen var för stor. Gick till ett glasskafé som ligger vid korv och vinaffären Munchs Slakteri. För mycket glass också, men jorgubbsglassen är god. Sedan var det bara att gå hem och fortsätta läsa Doktor Glas.