Solregn och senapssill

Semestern går mot sitt slut. Basilikaplantan jag fick från en lärare växer på balkongen. Den har växt snabbt trots att jag packade ner den i min portfölj och den blev ganska illa åtgången. Nu blir det nytt jobb, det är bara att ladda batterierna och jobba. Trots att jag hela tiden känner tvivel på min förmåga? Trots alla år jag jobbat med själva hantverket tänker jag om jag duger? Jag betalar i allafall skatt åt vård, skola och omsorg.

 
J J Cale - Sensitive kind

Det regnade på morgonen. Var på väg ner till sjön men jag backade när det ösregnade. Ångrade det sedan för det är ju ganska härligt att bada i ösregn. I stället gick jag till gymmet och tränade axlar och rygg. Pratade lite med en positiv granne.
  "Jag läser en bok om Axel Oxenstierna nu. Han började ta ut avgifter från folk för att bygga upp landet", sa han.
  Pratade lite med en äldre herre i omklädningsrummet. Jag sa att jag hade lust att cykla ner till Gerdsken efteråt och kasta mig i vattnet och sedan duscha.
  "Är det rent i Gerdsken då?" undrade han.
  "Jag tror det, det är brunt, men jag är uppväxt i Falköping och där var det brunt vatten i Skogssjön. De sa att det bara var bark och löv som färgade vattnet."

Till lunch åt jag senapssill och potatis och lyssnade på en skiva med J J Cale. Satt ett par timmar och läste "Invandrarna", av Vilhelm Moberg. En fascinerande läsning där Moberg skriver om saker som invandrarna möter i det nya landet. Han beskriver människorna de träffar på och problemet med det nya språket.

En stund cyklade jag i alla fall till stan. Åt en glasstrut på Chokolat. Tittade på två äldre damer som kom gående med var sin rollator.
"Vera, Vera, här är en fin bänk att sitta på".
Vera låtsas inte höra. När väninnan ändå sätter sig på bänken vänder hon om och sätter sig på rollkatorn.
Semesterliv | |
Upp