Äventyr på Liseberg

Sov dåligt. Vaknade skräckslagen klockan tre och tänkte på om jag glömt en massa på min gamla arbetsplars. Somade om först vid fyra. Lyssnade Lite på Captain Beefheart innan vi åkte till Göteborg.

Gösta och Klas åker Balder förra sommaren

Klas och Gösta åker Balder på Liseberg förra sommaren


Första semesterdagen gjorde vi en utflykt till Göteborg. När vi kom till Göteborg började vi med att plöja oss igenom folkmassan till Åhléns. jag blir alldelers yr av all människor. Kristina skulle köpa strumpor på Åhlens. När jag väntade medan Kristina gick och sonderade terrängen bland damkläder gick en flicka förbi och tittade på kläder "Jag gör ingenting. Bara går." Efter att Kristina köpt några blå strumpor gick vi vidare till Claes & Olsson. Kristina skulle ha en gymmatta för att träna armhävningar på. Där var det ännu mer människor och ännu svårare att hitta.

Vid Lilla Bommen tog vi femmans spårvagn, när åkte förbi Gustav Adolfs torg var det fullt med folk där och många banderoller. Det var först när jag kom hem som jag hörde på nyheterna att det var en demonstration mot FRA-lagen. Ringde Gösta vid Valand. Han höll precis på med att gå igenom en hög papper från facket så han kände sig lite stressad.

   På Liseberg gick Kristina och jag på restaurang Värdshuset. Ganska dyrt men den är trevlig och så är det tradition att gå en eller två gånger om året. Kristina tog bondomelett och vatten och jag åt fisksoppa och en öl. När vi gick ut såg vi att Göteborgs starke man Göran Johansson gick in på Värdshuset.

    Efteråt gick vi till lilla scenen och lyssnade på orkestern som kommit i stället för Ronnie Hartleys orkester. Kapellmästare var Lars Kvensler och Markurs Larsson sjöng solosång. Det var riktigt bra och avkopplande med Wienervals blandat Frank Sinatra. När vi suttit där en timme och skulle gå.
Gösta och Kristina på Liseberg 
Gösta och Kristina promenerar på Liseberg

Då kom Gösta och så ville han sitta där och lyssna. Tror det var två låtar vi hörde sedan tröttnade jag. Gick raka spåret till butiken där de sålde våfflor. Jag valde en våffla med hjortronsylt, gräddglass och vispadgrädde på (tror dock att det var grädde från en sådan här gräddtub?) och en kopp kaffe också. Jag tror Gösta valde samma våffla. Kristina gick och köpte en bägare glass.

   Gösta kände sig loj efter att ha hållt på med fackpapper hela förmiddagen så han ville inte åka Balder som vi vanligtvis gör. I stället spenderade vi fem kronor var på ett Lyckohjul som hade prylar från Hus och Hem. Hjulet stannade på nummer ett och vi hade femton och sexton.
Lyckohjulet Hus och Hem

Gösta och Klas ska vinna prylar på Lyckohjulet, men idag hade vi oflyt det
blev nummer ett. Vi trodde det skulle bli femton eller sexton.


Slokörade bestämde vi oss för att åka pariserhjulet i stället. I Pariserhjulet var det lugnt och skönt att sväva upp i skyn och ha utsikt över nästan hela Göteborg.

Äventyr i Pariserhjulet på Liseberg
Gösta och Klas njuter av utsikten

Nu har jag blivit lugnare
Här är det lugnt i Pariserhjulet (foto Gösta Lindborg)

   När vi hade klarat av Pariserhjulet spankulerade vi bort mot nya tillställningen Evert Taubes värld.

  "Det är så mycket fågelsång här, det måste vara högtalare?" sa Gösta.

  "Vet inte... nej där såg jag en Koltrast. Det är säkert riktiga fåglar i buskarna."

Det här nya begivenheten som heter Evert Taubes värld var riktigt bra. Det var musik av Evert Taube och det visades filmer och brev av Evert Taube.
   Klockan var över sex när vi lämnade nöjesfältet.
Gösta tar en rökpaus
Kopplar av utanför Värdshuset

Semesterliv | |
#1 - - Gösta Lindborg:

Hoppas inte att du är deppig för att vi inte åkte Balder i går. Det finns ju fler chanser i Juli.

#2 - - kerstin:

Jag ser att du njuter av utsikten Klas !!! Ha, ha,ha, men fina bilder.

#3 - - kerstin:

Jag ser att du njuter av utsikten Klas, ha,ha,ha, fina bilder.

Upp