En gammal John Locke

Såg att luften var slut på mitt framdäck när jag cyklade till stationen. Åkte lokaltåget som stannar vid varenda mjölkläpp idag. Redan vid Floda var tåget fullsatt. En lång kvinna frågade om stolen bredvid mig var ledig. Det var artigt och jag log lite grand och svarade "ja". Sedan fortsatte jag läsa Tusen strålande solar av Khaled Hosseini.


På jobbet slängde uppsatser från Internationella magisterprogrammet. När Rättshaveristen, eller Nina (namnet är fingerat) hörde mig slänga kom hon genast springande.

"Nej släng inte... ", sa hon.

"Jag måste", sa jag.

"Vet du hur lång tid det tar att bygga upp ett sådant här bibliotek?" frågade hon.

"Ja... trettio år kanske... om det någonsin går i och med att det är så mycket unikt material", sa jag.

Alla uppsatserna finns i alla fall inscannade på pdf. På rummet har jag en John Locke från 1700-talet.

"Finns det något kartotek på alla böckerna... så det finns kvar som minne?" frågade Nina.

"Nej den är slängd, men det skulle väl vara katalogen Ida förstås... men den ska ju läggas ner..."

"Snälla spara den, som ett minne".

Nja, vet inte hur det ska gå till? 55 000 böcker i Word.

För Nina blir det tråkigt när biblioteket läggs ned. Här har varit en plats där hon kunnat sitta och prata om sakernas tillstånd och ibland fått en kopp kaffe och kaka.


Åt lunch med min syster. Hon vill att vi kommer till Koster i sommar. Det var åratalsedan jag var där. Har för mig vi tog ekan till Nordvikarna då.


Tillbaka på jobbet. Nina går förbi med en lagbok under armen.

"Åh herregud", sa hon.

"Du får mejsla ut de små ögonblicken i livet", sa jag.

"Hur ska jag kunna göra det när jag blir nedtryckt hela tiden.har du tänkt på det där med att rädda Ida eller vad du kallade det?"

"Nja, det blir nog svårt?"


En ung man kommer in och frågar efter "Verdandi genom femtio år"

"Boken finns bara här, det stod Samhvet?"

"Jag vet inte, den kanske är utplockad... vi håller ju på att avvecklar", sa jag, "det är troligt att de har boken men den är inte katalogiserad".

"Avvecklar ni ett sådant här fint bibliotek?" sa han.

"Jag kan följa med dig ner och titta".

Jag följer med honom ner och kan konstatera att boken inte finns kvar.

"Du kan titta runt lite här. Hittar du något så får du ta det."

"Har ni någon Historia?"

"Ja vi har lite K och Kc kvar, det är vad vi har av historia."


En flicka kommer in och undrar om vi har The China Journal? Hon visar mig en lapp med en artikel från 2007.

"Nej vi har inte så långt tillbaka. Och den fanns inte elektroniskt?"

"Nej, bara fram till 2004", sa tjejen.

"Då blir det fjärrlån då, men det kostar."

"Nej jag hinner nog inte det, jag åker till Kina nästa vecka."

"Men jag kan se i Libris om du har vägarna förbi något annat universitet."

"Libris, vad är det?"

"Jag ser att Lund har tidskriften", sa jag.

"Men vad bra jag har några kamrater."

Arbete | |
Upp