I sista minuten

Regnet hänger i luften som en cementgrå matta. Ser min syster på tåget men hon ser inte mig.


På eftermiddagen kom det folk från Statsvetenskap och samlade ihop böcker för att ta till institutionen. En ung man som läser lite av varje fyllde flera kassar med böcker.
-Ni får ta allt i det här hörnet, inga av böckerna här finns på vår lista. Alla som fanns på listan har vi packat ner i kartonger, sa jag.

-De här gamla kartböckerna då? Sa en kvinna från Statsvetenskap.

-De är inte med på listan så de får du ta, sa jag.

-De är ju inte kloka, sa doktoranden.

Efter lunch kom det ner doktorander från Statsvetenskap. Först hämtade de upp alla tidskrifter de kunde hitta som rörde Statsvetenskap. Bland annat Electoral Studies. En timme senare kom de tillbaka med kartonger. Fyller kartonger med Nationalencyklopedin, Encyclopedia Britannica.

Pratar lite med kvinnan som lassat på ett par kartonger på en vagn.

-Det är ju intressant att läsa gammal litteratur också, sa hon.

-Ja kartor ritas ju om, sa jag.

-Ja, det är ju intressant att läsa hur det var förr. Men sedan kanske jag inte hinner läsa allt.

Två yngre män kommer och fyller kartonger med tidskrifter.

-Tror det finns mycket där nere som inte finns på UB, sa en av doktoranderna.


Sedan kommer en lärare och vill låna om fyrtio böcker.

-Får man ta allt här eller? Frågar hon en doktorand.

-Ja, jag tror man får ta allt. Jag tror han plockat ut allt som ska sparas.

Bibliotek | |
Upp